söndag 28 mars 2021

Rätt gissat!!

Veckosluten går alltid för snabbt men det är bara att försöka få ut det bästa av det så att man känner sig utvilad för att ta emot en ny vecka. Vi försöker att göra det som är roligt då vi är här i stugan och nu vinter tid är det ju att åka slalom.Förstås så är det alltid någon som skall fixa maten , plocka undan osv och vem är det ofta som gör det , rätt gissat ...jag!!

Ibland känns det detta år då jag varit hemma att dom verkligen njutit av att ha en egen "houskeeper" hemma och själv glömt att alla kunde dra sitt strå till stacken men tror ni det gått till så , rätt gissat ...nej!!

Sov lite längre nu på söndag morgonen och då jag vaknade så var Mikko och Jaromir i bilen och på väg till backen och skida. Då jag kom till köket så kan ni säkert gissa hur där såg ut jo allt var lämnat , gänget hade stigit upp från bordet och visst att "housekeepern " fixar resten...grrrr!! Skulle önska att jag ockaå kunde vara likandan att bara tänka "so what" vi låter det fast stå där flera dagar då ingen orkar plocka bort efter sig. I ilskan så började jag plocka bort och blickade framot till inkommande vecka då jag skall bli här ensam och inte behöver passa upp en ändaste en.

Efter jag plockat undan så bestämde jag att jag hoppar i bilen och åker till backen för att göra några åk , Michelle är inte så intresserad av att åka slalom så jag har nu erövrat hennes skidor. Detta veckoslut har vi bara varit här i dom backarna som finns ca 2 km från oss , där finns en backe som vi tycker bra om som är bred och ändå lite längre än riktigt dom korta som finns i Lumila. Dom kallar denna backe  Hiihtokoulurinne och där får man skida gratis om någon är intresserad av att bara öva innan denna skidsäsong är över. Själv kommer jag hålla mig till dessa mindre backar denna säsong men nästa skidsäsong så köper vi nog säsongskort så att vi också kan öka i dom större backarna. Jaromir och Mikko sa att dom till påsk skall prova på lite högre backar. 

 

Tror jag får sällskap i dom mindre backarna av Angelica och Robin för dom har bådat varit och skaffat sig snowboard som dom ännu denna skidsäsong tänkt öva med. Får se när det är Jaromi och min tur att skaffa oss snowboard , provade för jätte länge sen en dag snowboard men kom inte ens upp och stå förrän jag låg på arslet. Men inte tog det så många dagar innan Mikko kom på iden att hållas och stå på sin snowboard.



 

Vet säkert att en del höjer ögonbrynen då man skriver att man håller till i skidbackarna men skall visa med bilder och så skall jag säga så här att " tror det är mera folk en fredag kväll i Prisma eller Citymarket än i skidbackarna i Himos. Det är nog på after ski och stugfesterna som risken finns för corona  än att skida i dessa backar där man verkligen kan hålla avstånd och efter att vi skidat så åker vi till stugan , så nog skall vi ha jävligt otur om vi där i skidbacken blir smittade. Skall visa några foton hur tryggt vi fått skida i backen.






 Sen lovade jag berättade vad som flyttade till Villa Virta detta veckoslut....jo en vit Moccamaster. Har länge drömt att investera en sådan hit till stugan i och med att jag hyr ut denna stuga och det kokas flitigt kaffe så är det bra att ha en kaffekokare med långt garanti och som håller. Har en Moccamaster hemma som jag fick som gåva från Goldwell då jag jobbade som frisör och den är ännu i hur bra skick som helst.



 

Sen är ni väl inte förvånade om jag visar vilken färg på dammsugaren jag har här i stugan, såklart vit. Börjar nog sakta men säkert bli Lissu stil här inne i stugan och förstås nu då jag är permitterad måste jag lite dra i handbromsen och vänta med alla mina planer som jag vill uppfylla här.

 


På kvällen då gänget packat och börjat köra mot Åbo så fick jag lite denna känsla som detta ordspårk säger "då katten är borta dansar råttorna på bordet". Nu fasen skall jag ta ut allt av min Mommy vacation denna vecka då jag inte behöver passa upp någon.  Började direkt med att skruva volymen på fullt och dunk i högtalare , eld i öppna spisen nattbastu. 

 

Satt ute på terassen  i skenet av mina små lampor som jag pyntade mina videkissor  med , det var så otroligt tyst att jag skulle ha hört om en nål skulle ha fallit. Alla stugor här i närheten var tomma så jag kände mig som herren på täppan , bäst att njuta nu  av tystnaden för till påsken blir det livat i igen här i Himos då dom flesta stugorna är bokade. 

God natt och så startar vi måndagen utvilade och med ett leende på läpparna. Håller ni med??

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar