torsdag 25 mars 2021

Regler

Ingen överraskning , vi kunde så gott som gissa att distans studier fortsätter och nu blir dom hemma ännu hela nästa vecka. Sen är det bara att vänta, nu är det så att man får ta en vecka i taget och så får vi se om dom alls får ha närstudier innan sommarlovet. Lider med alla barn och ungdomar ( också vuxna) som skall kämpa med att vara ifrån sina kompisar och kämpa med att ha läraren på distans. som mina sa idag " inte mycket vi lär oss då det är så här" visst känns det så otroligt tråkigt att höra dessa ord från sina barn. Men är ändå glad att jag hör skratt och jubel  från deras rum på fritiden fast dom nu ett tag framåt måste umgås med sina kompisar via data.

 

Själv lider jag ingen nöd att sitta här hemma och ta det lugnt, är så glad att min kropp mår så bra utan allt stress. Har inte under detta corona år haft långtråkig för här hemma finns det alltid att göra och för den delen så måste inte alltid göra något. Som idag tex har jag suttit på balkongen , druckit kaffe och tänkt  att visst är livet skönt så här också, virkat och sett på serie efter serie , massor med filmer och så har tvättmaskinen snurrat på . Nu är vardagsrumsgardinerna rena och det doftar så fräscht i hela hemmet. 

 

Visst kommer det dagar som det snurra en massa tankar och man funderar att skall det verkligen hålla på länge så här ännu , men sen är det bara och göra det bästa av situationen för att ha humöret på topp. 


Jaromir hade huslig ekonomi (hussa) så han fixade åt hela familjen blåbärs smoothie , super gott. Så nu kan Mikko vår egen smoothie mästare ta lite ledigt och ge över sin titel åt Jaromir så får han bli vår nye smoothie mästare. Roligt med lite annat för kidzen än bara sitta framför datan. Michelle städade mössens bur på kvällen och sen hade Jaromir städat och ordnat sakerna så fint i sitt rum. Sen sa jag om dom vill så kan dom fast någon dag baka , Jaromir sa att han kan baka kladdkaka på lördagen i stugan.

Vi kommer som sagt åka till stugan i morron ( Himos) och jag blir som sagt dit nästa vecka ensam då resten av gänget kommer till Åbo och sen kommer dom tillbaka till påsk. Jag skall mysa i stugan och fixa färdigt mitt virkprojekt ,  skall jag ha helt för mig själv Spa kvällar med bastu , hudvård , fotvård  och skall få mig riktigt ordentligt med skönhets sömn.  Ni vet då man är ensam och ingen som man behöver passa då tar man absolut till vara alla dessa timmar man får göra precis vad man vill i sin egen takt.

Får se om jag ens orkar laga mat då det inte är annan än jag som skall äta. Tänkte först att det skulle ha passat bra med att fasta nu då jag blir ensam dit men det blir lite snabbt men det kommer flera tillfällen. Läste att om man äger en stuga så har man rätt att åka till den fast det blir sk förbud att röra sig ute. Så vi kommer i alla fall att ta vara på dom stunder och utnyttja vår stuga till max då den inte är uthyrd. Vi sitter nu så mycket inne här för tillfället så vi kan lika bra köra från dörr till dörr och sen sitta inne där. Nu är det redan så ljust och fint man riktigt känner hur det våras så jag kommer verkligen ta vara på solstrålarna då jag är där ochsitta på terassen.

Har planer att göra en större terass  runt stugan i något skede så kanske någon känner en timmerman som kanske är permitterad/arbetslös som skulle villa ha sysselsättning så bara att ropa till. Jag har möjlighet själv att vara med som hantlangare och hjälpa till  nu då jag är permitterad. 

Nu skall jag krypa ner under täcket här på soffan och fortsätta se på en serie ( The Stranger) ,  kan inte se på den i sovrummet för Mikko har tidig väckning så han måste få sova. Därför är det också roligt ibland att kunna vara ensam i stugan för i och med att jag är ledig så kan jag vara längre vaken men måste här hemma  ta hänsyn till resten av familjen  då dom har tidig väckning. Så jag lovar att denna nattuggla  kommer sitta och lyssna på musik sent om nätterna eller fast bada bastu kl 3 på natten utan att störa någon....lyx. Behöver inte vara så mycket för att lyxa till vardagen.

Hemma har vi mysigt med  belysning i palmen , man får lite känsla att vara utomlands , ni vet då man ibland ser att dom dekorerat palmer med små lampor. 

 

God natt allesammans och hoppas ni vaknar upp till en bra dag fast reglerna är många och suddiga vad vi får göra och inte göra. Tänk hur bra det var då man var liten och mamma och pappa sa reglerna  , nu är man vuxen och plötsligt  är det riksdagen som bestämmer över ditt liv vad du får och inte får göra. Konstiga tider vi lever i eller hur?!






 

 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar