torsdag 16 januari 2020

Prana Spa i Gdansk

Då jag skriver detta inlägg så är jag redan hemma och tillbaka till vardagen , kom hem tidigt i morse ( torsdag) då flyget for redan 6.40. Dom bokade färdigt taxi åt mig på hotellet dagen innan så jag bara hade att hoppa i taxin och direkt till flygfältet.

Det går så smidigt då man bara har en ryggsäck med för då behöver man inte checka in något i bagage disken ( sparar tid) utan då biljetten finns i telefonen så är det bara och skanna in sig , genom security och till gaten. Kom så passligt att då jag kom till gaten så fick jag direkt gå ombord , inget väntas.

Men saknar nog dagsflyget från Gdansk ...känns ju som man måste stiga upp mitt i natten. Då som dom flög kl 14 flyget så hann man i lugn och ro äta god frukost , checka ut runt tolv och hade ännu bra tid att ta sig till flygplatsen. Men inte hindrar det mig att åka tillbaka till Gdansk fast jag måste komma så här tidigt hem. Har ännu crediter på Wizzair innestående och får jag inte Mikko med så bestämde vi med Michelle att  hon och jag åker på tvåman nästa gång.

Jag satt och tänkte då jag var i Gdansk att hellre hoppar jag på flyget hit som tar lite på en timme och går runt och myser i gamla stan , shoppar i Forum . äter super billigt och njuter av Spa  än att jag skulle ta buss/tåg till Helsingfors , att övernatta i Helsingfors är dyrt plus att gå ut och äta är inte heller billigt i Finland.

Det går så otroligt smidigt för mig som bor här i Åbo att ta bussen till flygfältet och kliva ombord på mot Gdansk. Vet att jag säkert har många läsaren som hatar då folk inte trappar ner på sitt resande och tänker på miljön.

I alla fall så skall jag i detta inlägg skriva om Spa avdelningen på Radisson Hotel & Suites. som sagt så stod det inget om att detta hotell hade Spa på Booking sidan förrän jag läste i kommentarsfälten vad folk hade skrivit och då skrev en om den fina , nyöppnade spa avdelningen.

Det var då som jag bestämde att nu skall jag bo på detta hotell för ville ha ett hotell med Spa.

Frågade då jag checkade in hur det gick till då jag ville till Spa...hon berättade att det inte ingick i hotellpriset men det kostade ca 4.80 i euro och då fick du vara där hur länge du vill plus att du fick en bag med badrock , tossor , vattenflaska och två handdukar plus ett armband som du kom in med och som man kunde låsa skåpet med.

Dom har Spa avdelningen öppen från 7-21 ( tror hon sa att det var 7 dom öppnade). Sen har dom en massa olika massager och också kosmetologer som gör olika behandlingar. Skulle ha varit skönt med en ansiktsbehandling men då tiden inte räcker till för allt.

Jag hade varit ute och shoppat och gått runt hela onsdagen så det var så skönt då jag kom tillbaka till hotellet så for jag till Spa och simmade , bastade och bubblade i jaccuzin. Det är just därför jag oftast vill ha hotell med en Spa avdelning för det är så skönt då man  sätta sig i bastun och njuta för det blir  att gå en hel del då man gör stads resor.

Jag for runt fem till bastun och var där tills det stängdes , skulle gärna ha kunnat vara ännu längre. Därför skulle det vara så roligt att kunna vara några dagar extra då man åker till Gdansk för två nätter där går så otroligt snabbt.

I alla fall då jag kom ner till Spa så var där en jätte trevlig tjej  som tog emot mig och gav mig min bag och förklarade hur det går till och då jag kom dit så var där ingen ända person ..fick ha allt helt för mig själv. Oj oj vilka fina, fräscha utrymmen...nytt är alltid nytt.

Där fanns då ett poolområde , med olika vattenmassager och jaccuzi,  stolar där man kunde ligga och relaxa.

Sen fanns det ett rum med 4 stolar som gav ifrån sig värme och man kunde sänka ryggstödet och lyfta upp stöd för fötterna. Dom såg rätt så farliga ut för jag trodde man kunde brnna sig på dom ....men ingen riskk för brännskador.

Sen fanns där två fina bastun och en ångbastu.Fanns också ett rum där det det fanns sk krossad is som man kunde svalka ner kroppen med då man kom tex från bastun.

Det som jag märkte med poolerna att det var av metall så det såg jätte modernt ut .

Omklädningsrummet var inte så stort men då jag var ensam så räckte det helt bra åt mig.

Det kom senare en äldre herre och simmade  och jag som pratar med alla så började ju diskutera med honom och det kom fram att det var han som ägde detta Spa. Så det är inte Radisson själv som äger detta utan det är privat, han ägde två Spa till förutom detta.

Sen pratade jag en stund med Spavakten och han sa att dom nu håller på och bygger ett nytt Radissson hotell i Sopot som borde bli klart detta år. Tror ni det är någon som är i startgroparna och skall  bo på det hotellet när det blir färdigt ...helt rätt ...JAG
( hoppas familjen vill med sen ).

Alltså jag var så positivt överraskad av detta Spa och jag ger det 5 stjärnor ..modernt, passligt stort, flera bastun, snörummet, värmestolar m.m ..toppen!!

Då jag kom tillbaka till hotellrummet  rummet så skulle det ha varit så skönt och krypa ner nybastad i den härligt , sköna sängen men var hungrig och hade bestämt att jag  åker inte hem till Finland innan jag fått äta på min favvo matplats Pueblo.

Så jag gick dit  efter jag kom från Spa och äta min  favorit rätt Surf& Turf plus deras smarriga  efterrätt ...chokladkaka, glass och grädde..oj oj går inte och beskriva i ord hur god denna  efterrätten är..smask!

Så jag lovade att jag somnade som en gris då jag kom tillbaka till hotellet ...ända nackdelen var att jag måste vakna redan kl 5 för att hinna med mitt morgon flyg. Gissa om jag gärna skulle ha sovit längre i denna sköna säng med hela 4 dynor för mig själv

Ibland funderar jag sådana som säger att dom inte kan sova andra ställen än sin egen säng. Vi har inte på långt när så fin och skön säng hemma som det finns på många hotell kan jag berätta....kanske det är därför jag sover så skönt på hotell.

I något skede då det blir aktuellt för sängbyte hemma så blir det garanterat en
" hotellsäng " helst en King size som det finns i Usa .

Nu skall krypa ner i vår egen säng ,  det som är mysigt att sova hemma är att jag har sängkompis ...en snarkande Mikko brevid mig.