tisdag 14 januari 2020

Rese Lissu gasar på

På måndag kväll då jag kom hem från jobbet så packade jag upp sakerna från ryggsäcken  och på tisdag morgonen packade jag ner så lite som möjligt i min ryggsäck skulle nämligen ut på en liten mini resa som jag bokade redan på hösten åt Mikko och mig till Gdansk då jag hade Wizzair credits som gick ut i slutet på året. Men  planerna blev ändrade och jag for ensam på resa idag , tyvärr.

Skulle ha varit så roligt att få lite tid för oss själva mitt i all vardags kaos men tyvärr kunde inte Mikko ta ledigt från jobbet. Det vi inte visste då jag bokade resan var att han skulle byta jobb så det var orsaken varför han nu inte direkt kunde ta ledigt , han hade redan några extra dagar under julen ledigt då vi var i stugan i Himos. Så nu måste han hoppa över denna resa.

Det skulle varit roligt att fira hans nya jobb här i Gdansk tillsammans med att gå ut  och äta något gott och bara njutit på hotellet av vår egen tid , men vi får fira det sen i februari då vi är i Usa , plus att vi har 5 års bröllopsdag då vi är ombord på Oasis of the Seas ...så vi får fira det också där. Tycker det är så roligt att det faktisk flera gånger  passat in att vi varit i Usa då vi haft bröllopsdag ...roligt att vi kunna firat våra bröllops dagar där då vi också gifte oss i det landet ( Las Vegas).

Vet inte hur mycket Mikko vill att jag berättar om hans nya jobb här på bloggen för han är den typen som inte gör något nummer av sitt jobb , men i alla fall så är han nuförtiden på kontoret. Han började prya där i början av sommaren och i slutet av december skrev han på kontraktet till ordinarie förman.....massor med grattis till min
" kontorsråtta" du skulle absolut har varit värd att få firas här i Gdansk. Men vi tar om det.

Nu skall ni då få höra när rese Lissu skall iväg ...många vet att jag nuförtiden inte mera stressar inför resorna ( Mikko har lärt mig). Minns en gång då jag skulle till LA så kom jag hem på måndagkväll från jobbet  och då skulle jag hinna tvätta och packa för flyget for kl 6 på tisdag morgonen och bra gick det också. Så många timmars sömn blev det inte den natten men hade bra tid och sova sen på flyget till LA
( 11timmar).

Blev lite lika nu  då jag kom hem från jobbet på måndag så finns det alltid saker att fixa och greja så det blev ganska sent innan jag kröp i säng så innan flyget for idag  ( tisdag) kl 13.15  så körde jag kidzen till skolan , via butiken , lagade lasagne åt dom tills dom kom från skolan , tvättade och torktumlade byket och sist men inte minst så hann jag till och med boka hotellet en timme innan jag for mot flygfältet.  Man hinner med mycket då man har gasen i botten.

Många tänker säkert att hade jag fasen inte hotell bokat...nej det hade jag inte och egentligen den här årstiden ( januari ) finns här alltid boende så jag skulle till och med ha kunnat boka då jag kom fram till Gdansk...vänta bara det blir nog säkert så ännu någon gång att vi kommer hit utan att ha hunnit boka hotell. Oj då man tänker tillbaka i början på min resekarriär hur långt långt i förväg allt skulle vara färdigt och nu hinner jag knappast mera boka hotell innan jag/vi skall iväg. Det slutar väl så ska ni få se att  i februari står vi på Arlanda och inte hunnit boka hotell och får sova på dom förbannade hårda bänkarna på flygfältet istället för i en skön hotell säng.

Men det är också i och för sig roligt och resa på detta vis.....det blir lite så där
" Hakuna matata " feelis...ni vet så där ..."inga bekymmer känsla det ordnar sig nog".

Som nu då jag kom hit , jag  hann bra  till flyget , sov gott hela flygresan till Gdansk ( 1 1/2 timme ), brukar ta buss nr 210 in till centrum och nu var automaten sönder där jag brukar köpa min bussbiljett och jag växlar aldrig Polska zlotin då jag kommer hit ( kanske det skulle ha gott med euron i bussen , hade lite kontanta med mig ). I alla fall frågade jag av ett lite äldre Polskt par som inte kunde engelska om dom visste vad det var för fel på automaten  men dom visste inte vad det kunde vara med den på följden att damen har en bussbiljett i sin  plånbok och räcker den åt mig och jag visar att jag kan ge henne några euro..no no svarade hon. Så där ser ni " Hakuna matata ...inga bekymmer " det ordnar sig alltid på ett eller annat vis.

Sen är det ju nog väl en fördel att jag verklige rest så mycket för det kan alltid nu och då komma emot olika situationer som man inte är beredd på och då är det bara att börja ordna upp det.  Som nu i höstat då jag står i biluthyrningsfirman i LA efter 11 timmars flygresa och jetlaggad med ett spärrat kreditkort och det fick jag också fixat . Plus att jag absolut inte är rädd att resa ensam och  fråga mig fram och det blir problem tycker det är roligt då man ser hur mycket man klarar av och fixa i olika situationer.

Här kan ni läsa om mitt äventyr med spärrat kreditkort i  Usa

Som sagt nu är jag framme i en stad som jag verkligen tycker otroligt  mycket om , här får jag en så  skön , avslappnande känsla och glömmer dom jobbiga sakerna ( läs pappas sjukdom)  i vardagen. Fast jag redan sett denna gamla stad flera gånger så är det så roligt att bara gå runt och se på allt fint...en så otroligt , mysig stad.

I fjol kom jag en vecka för tidigt hit för att hinna se Gdansk i julskrud  då hade dom inte ännu tänt belysningen och nu trodde jag att jag var för sent ute att dom redan hade släckt all belysning men fick världens överraskning ...alltså här var det full julstämning ännu . Så otroligt fint både i gamla stan och i shoppingcentret Forum. Gissa om mina ögon njöt , jag som annars också älskar julen så otroligt. Detta kan jag verkligen kalla lycka.

Nu ligger jag och skriver blogg i en härlig , bred hotellsäng ...ni vet då man för krypa ner i en nybäddad hotell säng med härliga nytvättade , krispiga lakan ..oj den känslan går inte att beskriva. Har sovit otaliga gånger på en massa olika hotell och blir aldrig trött på denna känsla då man öppnar dörren till ett super fint städat rum och ser den härliga sängen och man bara vill hoppa dit med en gång. Lycka!!

I morron skall jag sova länge för denna gång bokade jag inte frukost för jag hinner inte äta frukost på torsdag morgon...Wizzair har ju inte mera dagsturen till Åbo som dom hade förut utan nu flyger dom bara härifrån super tidigt på morgonen , verkligen synd att dom tog bort dagsturen. Därför skippade jag frukosten denna gång ...för mitt flyg far till Åbo redan kl 06.40 så jag måste vara i tid på flygfältet.Sover lite längre och går sen och äter lunch istället.

I nästa inlägg får ni veta på vilket hotell jag bor på. Har haft detta hotell på min bucket list att jag vill prova bo här och nu hade jag möjlighet. Därför är det en bra årstid och resa i januari ...priserna på det mesta är nertrissat  som tex hotell, flygresor , båtresor , Spa weekend m.m för dom vet att folk inte reser så mycket då utan dom flesta sparar sig till sportlovsmånaden februrari och då verkar det som ALLA är på gång...fullt över allt.

I januari är det så lugnt och skönt att vara på resa och då vill jag ofta bo på ett  hotell med Spa för då är det så skönt då man varit ute och traska runt att efter det sätta sig i bastun , simma och njuta i jaccuzi. En sak glömde jag faktiskt hemma denna gång...baddräkten..fast jag hade det nedskrivet på min lista i telefonen. Men hur skulle jag ha kunnat komma ihåg baddräkten då jag inte ens kom ihåg att läsa listan  innan jag for ( fniss) . Sökte i Forum efter en baddräkt men det är ju inte riktigt säsong kan man säga så utbudet av baddräkter var inte så stort. Gör ett nytt försök när jag vaknat och styr nosen mot Forum.