söndag 19 januari 2020

Vårt lördags program

Istället för att en lördagskväll sitta och koppla av med vin som många gör idag  så vad gör man då  i en resagalen familj då man inte dricker ...jo sitter framför datan och  bokar hotell, ansöker om en extra vecka ledigt åt kidzen från skolan och  fixar med ESTA inför vår kommande Usa resa. 




Dom hade igen lite ändrat ansökningsformuläret sen jag ansökte senast för ett par år sedan. Minns då jag ansökte Esta första gången då var det hur enkelt som helst men nu skall dom ha en massa fakta innan du kan skicka iväg ansökan. Sen kan det vara att du ännu i immigration får en massa frågor som du skall svara på innan du kommer in i landet. 

Förra gången om jag minns rätt så var det ända han fråga vad jag skulle göra i Usa och jag sa  ..semester och så fick jag stämpel i passet och det var bra med det. Hur enkelt som helst men ibland har jag nog fått svara på lite flera frågor.

Jag har mitt  Esta  i kraft till augusti men efter det är det dags att förnya det så att jag igen kommer in i landet. Men som sagt Michelle , Jaromir och Mikko måste beställa nya. Nu är det då fixat .




Sen har vi nu hotellet bokat på Arlanda så vi inte behöver sova på hådra bänkar och ha ont i hela kroppen då vi går ombord på flyget. Vi kommer inte hinna sova så många timmar för vi kommer till Stockholm på kvällen och så tar det en tid innan vi kommer ut till Arlanda och sen har vi morron flyg. Men dom få timmar vi hinner sova i sängen är nog tusen gånger bättre än att bara ha en bänk plus att i hotell priset ingår det frukost.





Jag är Wizzair clubmember och då jag bokar hotell via dom  så får jag tillbaka en del crediter ( euron) som sparas och jag sen kan använda då jag bokar flygresor med Wizzair. Därför flyger jag ofta til Gdansk då jag har crediter innestående.



Sitter ännu inne i min resebubbla efter jag kom hem i torsdags från Polen ( Gdansk) och ser på mina bilder i arkivet. I den staden får jag verkligen min stressnivå ner till noll...bara gå runt och njuta av inga måsten , att kunna sätta mig ner utan att jag hela tiden behöver se på klockan.








Men jag tror inte jag skulle kunna tänka mig bo på heltid i Polen men att åka som turist dit och veta att jag kan åka hem tillbaka så känns okej , om man sen igen tänker min känsla då jag kommer till Usa så skulle jag kunna bli där hur länge som helst. Där känner jag mig hemma som ni redan vet vid det här laget ni som följer mig på bloggen. 





 Lägger med lite foton från Gdansk som jag tog för jag älskar att gå runt och titta och ta en massa fina foton....märker hur man mera och mera lär sig hantera kameran/ mobilen då man fotar mycket. Sen är det så roligt då man hittar en massa fina saker att fota , fota är verkligen en rolig hobby . 




Här nedanför kan ni se då jag fotade Blue hour i Gdansk 













 Wizzair tog mig tryggt hem till Åbo.






 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar