lördag 9 januari 2016

Varför älskar jag temperatur över -20c....

.....för då kan man ha pyjamasdag,mysa och göra sådant som är roligt...ISLYKTOR!!
Nu skall ni inte tro att jag gått och blivit älskare av vinter och kyla ...nej absolut INTE men älskar och göra vackra islyktor,isblock med olika pynt  infryset i isen och sitta inne i vardagsrummetoch njuta av då dom glimmar på balkongen.
Nu är det ju lite begränsat då jag bara har min balkong att pynta med lyktor .Vi bor ju på nedersta plan så jag skulle ju kunna dekorera lite framför balkongen med vackra islyktor också.Ikväll fyllde jag små ballonger med vatten och tänkte se om jag kunde laga en islykta istället för en snölykta....eller om jag bara har isklot som prydnad ...får se.Då jag bodde i radhus pyntade jag gården jätte fint med islyktor då det blev ordentligt kallt.
Fylla upp mjölkburkar med  vatten och låta dom frysa helt igenom blir fina isblock och man kan också lägga ner något i vattnet  som blir inne i isblocket.Provade själv konstgjorda bärkvistar,konstgkorda grankvistar och sen har jag en mjölkburk fylld med vatten ute som jag la  ner en liten  batterislinga i.Sen en sak som också är vackert...du fyller ett ämbar med vatten...lägger ner en led ljusslinga ...låter det frysa helt igenom och du får ett så fint isblock med lampor inne som lyser så fint.Sen har jag sett att man också kan lägga i karamellfärg i vattnet så blir lyktorna färggranna.
Så nu hoppas vi att det ett litet tag till håller sig på minus och jag får njuta av mina fina isarbeten och kanske nån av er läsaren blir ivrig att också laga lite islyktor :)
I morron skall jag visa mina fina lyktor och isblock.....to continue...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar