lördag 19 augusti 2017

Döden bakom hörnet

 Jag har ännu inte helt kunna ta in vad som verkligen har hänt här i idylliska Åbo....att vi verkligen haft en terror attack.
Terrorn som sakta men säkert smyger sig från land till land...skrämmande men sant.
Det börjar ju bli så att var som helst så lurar döden  bakom hörnet....man vet aldrig när,var,vilket land nästa attack kommer......men den kommer var så säkra.

De är ju detta terroristerna vill att vi inte mera skall kunna göra något,dom vill ha makten över allt och alla .....ofta läser vi att  " vi klarar detta ,vi är starka,inget kan stoppas oss leva det glada livet".Men måste faktiskt säga att visst är det nu för tillfället många tankar som snurrar i mitt  huvud.Har ju nämnt det förut att inget kan stoppa mitt resande osv ....men då terrorn kommer till staden där jag bor så blir jag ju nog lite orolig och automatiskt tänker....när kommer nästa attack här i Åbo.

Måste säga at det var nog lite obehagligt att åka till centrum idag...vi ville åka dit..vi ville hedra offrena...vi ville med egna ögon se att detta verkligen hänt...vi ville bearbeta allt kaos i kroppen.....när vi väl kom fram då brast det då jag såg havet av ljus,blommor,gråtande människor,sorg osv.

Kände obehaget ...rädd att det händer igen....jag såg sig omkring och tänkte att bäst hoppar det fram en ny idiot och gör om samma idag.
Har flera gånger idag repeterat här hemma att jag är nog lite orolig att jobba på sjön....orolig för när det händer något ombord på dessa båtar.Vi kan inte mera säga att "inte händer det något där" för nuförtiden vet man fan inte var det händer om det till och med hände på lilla trygga Salutorget i Åbo.

Många tycker det är så jobbigt med en massa säkerhetskontroller då man reser men jag älskar detta ...ju mera kontroller desto säkrare känner jag mig.
Som tex till Usa så är där ju sådan super kontroll ...skorna bort,datan skall skillt upp på bandet,du står i en apparat som dom skannar hela kroppen på dig,en massa förhör osv .
Som tex senast då min äldsta flicka kom till Usa så tänkte dom inte släppa in henne i landet för hon hade skaffat nytt pass lite före resan och jag hade glömt att flytta över hennes ESTA från gamla passet till det nya då var det bara att snällt följa med till något rum och redan ut varför dom inte hittade hennes ESTA.Det ordande sig till slut men detta finns uppdaterat i registret i immigration i Usa.

Kanske det borde vara bra att det skulle blir ordentligt skärpta lagar också här i Finland och dom lite mera skulle börja kolla upp vem dom släpper in hit.Fortsätter det så här så kommer det nog sluta jävligt illa i vårt före detta trygga Finland.

Till slut ännu en gång vill jag hedra minnet för dom omkomna som inte i sin vildaste fantasi kunde ana att döden lurade bakom hörnet...tankarna går också till dom skadade som fått men för livet.

För tillfället är jag arg och lessen om vartannat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar