tisdag 11 december 2018

Pengar ett tabu ämne

Ett ämne som alltid varit lite tabu att prata öppet om är  pengar . Många tycker inte att man alls skall prata om pengar....men jag kommer faktiskt att i detta inlägg skriva om just pengar för det är ändå det som styr en stor del av vårt liv.








Nu skall ni då inte tro att jag kommer att börja redovisa min lön , vad som finns på mitt konto osv utan i allmänhet om pengar i vardagen.



Tror nämligen det ämne (pengar) är på mångas läppar idag för vi här i Finland har idag fått vår skatteåterbäring..tyvärr så är det en stor del som måste betala tillbaka . För en del är det en sk lyckodag och för  andra inte.



Själv hör jag till lyckogruppen där det idag sa  "klirrrr" och det kom en liten extra summa på kontot. Ingen summa som jag slipper jorden runt med och inte heller till några av mina drömställen ....men med denna summa kan jag gott unna mig och familyn några hotellnätter på något mysigt Spa istället för att köpa en massa onödiga prylar.



Håller nu på att städa igenom skåpen , säljer bort onödigt och pengarna lägger jag i min fina resesparburk...där ökar det också sakta men säkert. Har tömt den redan några gånger då vi varit på våra hotell nätter.



Så länge man får tillbaka på skatterna om det sen skulle vara en euro så är det alltid bättre än att måste betala. Jag brukar höja min skatt just bara därför att det är så roligt att i december få en liten sk extra rese peng.


Som jag skrev så styr ju pengar en stor del av vår vardag men man kan nog själv lära upp sig att bli duktig på både att hantera pengar och spara. Själv är jag inte snål men jag har faktiskt lärt mig att bli noga med pengar och bra på att spara .... det känns jätte roligt. ..på så vis kan jag sen unna mig och familjen något kul.

Sen är det dom månatliga utgifterna som alltid finns och som faktiskt suger en stor del av lönen....om man tänker hur dyrt boende är , mat , bilkostnader (bensin,försäkring) , el , telefon osv....det är dyrt att leva. Så man skall nog verkligen vara glad att man har ett jobb.



Själv är jag tillbaka nu på jobb och känner att det går mot rätt håll....känner mig faktiskt glad  och idag frågade min arbetskompis Laila om vi skulle gå upp till Franks och äta för hon hade ledig kväll. Toppen ...tack för en trevlig kväll ...det har som sagt varit så mycket mörker nu en lång tid i min vardag så det var super roligt att sitta och prata resor och konserer med en som är lika reseglad som jag.

Roligt att ha en vän som vet hur det känns då man vill fylla upp resekalendern till max....hon är redan på go väg tror att hon redan hade tryckt in 4 resor för nästa år medan jag ännu har bara en ....men hinner nog börja fylla upp nästa år sakta men säkert.


Nu skall jag faktiskt söka lite runt på Booking och Momondo som tack för att jag betalat hög skatteprocent och idag fick in en rese summa på konto. Tror det säkert är många fler än bara jag som surffat runt på resesidor idag.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar