tisdag 25 december 2018

Julgubben hittade mig

 Jag som älskar julen så mycket så kommer nog aldrig få in det i min ärthjärna att jul och jobb passar ihop. Nej detta var nog en av mina värsta jular jag varit med om ....att på julen måste klä på sig arbetskläderna och passa upp andra och inte själv hitta ens en liten gnista  julstämning inombords....varför fick inte jag sitta med min familj hemma och äta julmiddag.

Nej tack ...inte  en sådan jul flera gånger. Kommer ha många jular framför som jag nu skall jobba men jag kommer göra allt för att spara min semester eller vederlagsdagar som jag kan ta ut då nästa jul börjar närma sig.....för jobba vill jag INTE då !!!

Jag som har lätt för att skratta  fick nog lite kämpa fram ett leende under julen.


Tur att det finns  dom som VILL vara på jobb på julafton ....dom får verkligen jobba min arbetstur med....jag har inte alls ny året , valborg eller midsommaren så viktig som jag har julen. Jag har ju slutat med all julstress och har lärt mig njuta så otroligt av själva julafton och dagarna efter (före med för den delen)  och därför vill jag absolut inte den känslan skall   tas ifrån mig med att jag skall jobba.

Vardagen är så hektisk med skiftesjobb så julen vill jag njuta av gemensam tid med familyn....massor med , mys , filmer , choklad och bara lata sig . Vi skojade och sa att hur skulle det vara och prova fira en jul uppe i Lappland nästa år. Det är en tanke som vi nu har tid att fundera på och lite smaka på orden " Jul i Lappland".

Jag är ju ingen vinter människa och då menar jag verkligen INGEN och då hörs det väl också ganska tokigt att man frivilligt vill planera en Lappandsresa. Men ju mera jag sitter och ser på alla fina bilder från Lappland desto mera lockar mig en härlig ,lugn och fridfull jul i ett så vackert jul landskap som man bara hittar uppe i Lappland eller så blir det hemma i vårt härliga Tomtebo.

Nackdelen är att priserna rusar så troligt upp under jullovet men vi som jobbar på sjön har möjlighet att hyra stugor runtom i Finland för ett bra pris året om och sen läste jag att dessa populära tider som jul, sportlov ,påsk så har dom utlottning på stugorna och har man inte hyrt förut så har man förtur....så det kan bli intressant och se var vi möter julgubben i nästa år....känner ni mig så kan det bli var som helst på detta jordklot.



Usa skulle också gå bra för älskar ju det sk " överdrivna " julpyntande som man får uppleva där...helt min stil. Men om jag inte får ledigt så tänker jag locka med familyn på en kryssning så att jag i alla fall har dom nära.





Nu tänker ni säkert ja men det är länge till julen att vad stressar jag nu redan över det....men skall man iväg någonstans så måste man var ute i go tid för att få dom bästa priserna och ett år går snabbt då man skall googla , söka , planera och framförallt veta var man vill fira jul för julgubben hittar oss nog ändå vart vi än åker.Han till och med hittade mig på Grace....han är  duktig denna julgubbe ... fast min pojke sa att julgubben inte kommer hitta mig.




Tack till härliga gåvor som piggade upp mig i ensamheten i min lilla hytt på julafton . Tack "julgubben L " och tack "julgubben"  M.

Sen fick vi av julgubben ( läs av mig ) en familjepresent som vi kommer att använda då jag kommer hem på ledig vecka....mer om den julklappen här på bloggen.

Skall avsluta bloggen med ett foto som verkligen visar hur roligt jag tyckte det var att jobba på julen....min arbetskompis frågade då vi hade jobbet slut på julafton att hur känns det.....och här har ni mitt ärliga svar......F**k...kändes inte bra att jobba på julen!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar