onsdag 4 september 2019

Se Gdansk från en annan vinkel

Skall till först skriva namnet på boendet som jag berättade om i förra inlägget...glömde helt bort att skriva det . Firman som hyr ut heter Blue Mandarin Appartment och dom har lite olika ställen dom hyr lägenheter. Men sen lönas det och söka runt för dom bygger så otroligt mycket nya hus i Gdansk så det kommer hela tiden nya lägenheter för uthyrning.

Nu var vi om sagt på Blue Mandarin Island men dom har också jätte fina lägenheter som dom hyr ut på Blue Mandarin Riverside plus alla andra firmor som har fina lägenheter. Jag gillade jätte mycket att bo på det här viset ( hyra lägenhet). Bilden nedanför visar ett ställe där olika firmor hyr ut lägenheter.

Skall idag skriva om vår utfärd med en Tram Ferry i Gdansk, många har redan säkert åkt en sådan  men för dom som inte gjort det så ger jag lite tips. Det var som sagt Maria som kom på denna ide och jag tyckte det verkade ok. Dom hade lovat en super varm och solig dag så vad passade inte bättre än att ta en tur i floden Nowa Motlawa.

Måste fota denna cykel ..tyckte den var så charmig på något vis.

Längs floden finns flera ställen man kan stiga ombord på färjan men vi bodde så nära där den starta så vi gick dit. Efter att vi ätit frukost på Hotell Almond så gick vi ombord på Tram Ferryn. Det gick att sitta ute men också inne ...såklart ville vi sitta ute då det var en super härlig sommar dag.

Det är jätte roligt och också helt annorlunda att se en plats från sk andra hållet. Man går ju oftast själv omkring på gatorna och ser ner mot floden men nu gjorde vi tvärtom åkte längs med floden och såg uppåt.Verkligen en kul grej och så hade vi ju vädret på vår sida.

Vi har också åkt det stora Amber wheel i Gdansk med familjen och då har vi sett staden uppifrån  också ett  roligt sett att se staden.

Dom tar bara kontanter så vi betala med euro och det gick bra  ( 5e/pers) .

Vi ville  åka till  beachen Molo w Brzeznie som låg ca 1 timme därifrån vi startade med denna färja. På denna utfärd ser man mycket av själva området där alla fartyg finns , varven i Gdansk där dom fixar och reparerar fartyg.
 Man kan  hoppa av på flera olika ställen under själva utfärden och det finns en del sevärdigheter där runtom fast det är ett stort varvs område.

Vi åkte förbi terminalen i Gdansk (Port of Gdansk) dit det också kommer passagerarfartyg råkade komma ett fartyg då jag satt och drack kaffe på en terass.

Maria var en stund och badade i havet medan jag var mera sugen på att gå runt och fotografera sen träffades vi på beach terassen innan vi skulle ta spårvagnen in till centrum.

Det var verkligen en lyckad dag...många som är ut och reser kanske inte riktig är så intresserade av att åka lokalt utan tar  hellre taxi. Jag tycker det är roligt att prova på olika varianter som buss, tåg , spårvagnar m.m då  jag  är ute och reser.

På kvällen hade i sen planer att gå ut och sätta oss på någon terass och äta. Nu minns jag inte namnet på restaurangen vi åt på men om jag säger så att jag nog ätit godare pizza än den jag åt då. Åt en dag Thaimat i shoppincentrume Forum där dom har sk snabbmat och det var bra mycket godare än denna pizza.

Efter en dag med massor med roligt program så var det skönt att krypa ner i en skön säng. Tyvärr fick Maria sova på den knöliga soffan för vi kunde inte sova i samma rum pga att jag snarkar för hårt . Har hört det förut av gänget hemma som säger att jag snarkar.

Som sagt vi hade en super, lyckad liten minisemester och dagen då man flyger hem hinner man oftast inte med så mycket ...vi tog en fika och sen var det dags att söka sig mot flygfältet.
Som ni säkert märker på mina inlägg så  är knä så gott som friskt igen och inläggen börjar handla om resor igen. Vet ni hur jag vet att jag är frisk.....jo Momondo , Booking , Wizzair och Royal Caribien  sidorna är öppna varje dag och det planeras för fullt.

Familjen ville till Gdansk nu på hösten  ...men med den här farten hoppas jag  dom skall få se något annat...spännande. Nu är " Lissus resebyrå" igång igen....det är just så här jag vill leva mitt liv och inte gå runt med kryckor och vara sjuk.

Vill jobba, resa ,vara frisk och lycklig!!