tisdag 8 oktober 2019

Nissan mot Tesla

 Nu skall det ännu bli lite Usa här på bloggen och sen hoppas jag också kunna publicera lite fina höst bilder uppifrån Himos , har nämligen planer att åka upp dit till veckoslutet.Vet inte ännu åker hela familjen , halva eller bara jag...ser det sen  till veckoslutet.

Nu ska jag lite berätta om då jag brukar hyra bil i Californien , är det någo speciellt man skall tänka på.




Till börja med kan jag säga att där finns så otroligt med bilar och vid rusningtrafik är det med andra ord kaotiskt. 

Själv rekomenderar jag att ha en lite större ,stadigare bil då du kör där. Sällan jag väljer den minsta modellen just pga av att jag vill vara lite mera skyddad och känna mig trygg.

Sen då jag är ensam så brukar jag nöja mig med sk midsize (mellan storlek) för tycker att en big size är lite onödig för en person. Men vi hade en gång då vi allihopa var där (Angelica var med )  en stor Toyota Rav 4 och det behövdes den modellen att vi skulle få allt bagage och rymmas.

Sen förutom den försäkring som ingår så tar vi alltid en extra försäkring där det ingår tex om decken går sönder , du tappar nyckel eller bilen stannar helt då ingår det i priset bogserbil. För annars kan det bli dyrt om man själv måste betala ur egen ficka för något sådant.

Sen tar jag alltid så att jag själv fyller på tanken innan jag lämnar tillbaka bilen annars tar dom extra för att dom gör det.

En annan sak som är bra att tänka på är att försök ha tanken hela tiden rätt fylld för hemma är jag van att köra till det sista och det börjar lysa gult ( dags att tanka) och ännu fortsätter lite till att köra. Hatar att tanka bilen.

I alla fall så lönas det inte i Usa lämna så lite i tanken då du kör runt... för sträckorna är otroligt långa och som sagt i rusningstrafiken kan du få sitta ett bra tag.

Dom flesta ställen tar emot kort men nu råkade jag vara i Huntington då jag skulle tanka och där tog dom inte kredit.....cash eller debit och mitt kort fungerade inte på debit där på detta ställe fast jag har det. 
Råkade ha cash med mig men det är sällan...litar på mitt kort.

Sen om jag tankar och går in och säger att jag skall tanka för 40 dollar men så ryms det bara 30 dollar så då jag in och får kvitto och det bara debiteras den summan jag tankade för.

Eller om man betalar med cash ex 30 dollar och det ryms bara för 15 dollar så får du resten tillbaka av pengarna efter du tankat.

Bensinet har stigit där och dom är nu på en del ställen uppe i 4.19/gallon. Försökta googla vad det bli ungefär i euro....men blev inte riktig så mycket klokare.

Men jag klarade mig på en tank den veckan jag var där och då körde jag mycket och långa sträckor.


Jag körde denna gång en Nissan Sentra  (haft förut en sådan  ) tycker om att köra den och den dricker inte så mycket bensin.

 

En av mina vänner kör en ny , svart  Tesla...tusan så snygg och breve är min Nissan. Visst tusan är svarta bilar snygga.


Sen har det alltid varit så då vi har bokat någon speciell bil som vi vill ha innan vi åker så har vi ändå aldrig fått just en sådan. Utan man får sen då man valt midsizecar gå till den raden och välja någon av dom som står där.

Vill man så kan man nog också på plats gradera upp sig till en större bil om man vill.

Sen lönas det tänka på trafiken då man skall föra bilen tillbaka på avlämningsdagen . Denna gång löpte trafiken rätt bra på Freewayen dagen innan jag skulle hem och jag skulle lämna bilen tillbaka på biluthyrningen nära LAX.

Men sen skall man ännu från biluthyrningen med Shuttle (buss)  till flygfältet och sen incheckning plus säkerhetskontroll plus långa sträckor att gå till gaten.....så det lönas som sagt ha bra tid...hellre ha nån timme extra vid gaten än att missa flyget.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar