lördag 12 oktober 2019

Stor överraskning då jag kom till stugan

  Sovmorgon skulle jag ha idag ...hur gick det ...vaknade kl 6 och var hur pigg som helst. Mysigt att ta på sig badrocken och höra hur det smattrar på taket och tända ljus och eld i öppna spisen.




För värmen skull behövde jag nog inte laga eld i öppna spisen men för stämningen. Måste njuta av det nu då vi inte kan elda hemma i vår höghuslägenhet. Oj oj doften då man tänder brasan...ved doft och  lite stickande röklukt i näsan och resultatet då det börjar knastra i klabbarna. 

Låg här på soffan och tänkte igen en gång att hur kunde det bli så här ...att jag av en slump hittade min drömstuga. 

Kom igår hit runt halv sju tiden och att köra upp hit var nog någo helt fantastisk ....skogen är ett sådant färgspektakel att det inte går att beskriva....helt otroligt fint. Det är nog så intressant och följa med dessa förändringar i naturen dessa årstider och hur platserna ser olika ut då naturen ändrar färg.
 





Nu här i Himos är det helt en annan skrud än jag var förra gången och nästa gång kommer nästan  alla löv ha  fallit av träden...sen blir det följande fas att köra hit då det är vitt och glimmar som diamanter i snön och skogen är som ett sagoland.

Jag brukar ibland fundera hur hjärnan egentligen fungerar ....då jag var i Californien och tankade in i min lilla ärt hjärna allt jag såg där och njöt så otroligt av allt jag såg just då  och i den stunden  och sen  igår då jag sitter och kör hit så njöt jag lika mycket av allt färgspektakel jag såg omkring mig. Kanske det är ett tecken att man lärt sig leva här och nu och njuta av allt i  just den stunden man befinner sig i.

Lika så med klimatet har jag  alltid varit en soldyrkare ( ännu också)  men i morse då jag kom hit och for ut på terassen och drog i mig den friska luften så visst kändes det också otroligt skönt och ännu till det att jag verkligen börjar vänta på det vita snötäcket och svalt klimat . Tror det kan vara min livsfas just nu som gör att jag inte tackar nej åt lite svalare dagar  då det ibland känns som man öppnar kranet och svetten sprutar , tror ni kvinnor därute vet vilken livsfas som väntar oss alla. 

Kanske det är därför som jag också har börjat tycka om vintern då man hela tiden går runt och är "het"....nu skall ni inte tro att jag går runt som världens hot lady ...nej hör ni allt annat ...svetten som rinner längs med ryggraden och svettiga kläder som man skulle kunna vrida av ....oberoende om man vill eller inte så är det dags att välkomna denna fas in i livet förr eller senare.

Men oberoende hur " het " jag är så skall skall jag nu och bada morgon bastu ...badade i natt också ganska länge och hade min högtalare med där det kom en massa av mina eurovisions favoritlåtar som jag laddat ner.


Sen är det så skönt att sätta sig mellan varven på terassen och blicka ner mot sjön.

Fick verkligen en överraskning igår då jag kom hit till stuga.... alla buskar var undan röjda och jag behöver  inte fundera  när vi skall hinna börja med ett sådant projekt. Nu är det klart och jag fick  en massa egen tid istället ....veckoslutet är annars också så kort så nu får jag bara njuta.Ett stort tack till vår gårldskarl !!!







Likaså i vinter då vi kommer hit så behöver vi inte börja skotta snö ...utan allt kommer vara färdigt och vi kan fast direkt åka till backarna och skida ( inte jag) men jag kan vara där och se plus att här finns så otroligt med program året runt.

Har just nu suttit och läst olika evenemang och vi skall ju fira jul och nyår här så inte kommer kidzen att få tiden lång .....här finns en massa annat att göra utöver att åka slalom och det surrar lite i luften om det omtalade Spa så hoppas dom verkligen skulle börja bygga det småningom. 

Drömmer ju nog om min egen jaccuzzi  i något skede här i stugan ....många stugor har ju dessa här i Himos som jag skrivit förut. Tänk efter en heldag i skidbacken få sitta hela kvällen och bubbla och basta. Där får jag i alla fall varmt så man får väl rulla sig några varv i snödrivan sen för att kyla ner sig. Har pratat med  många som har året om jacuzzi ute och ingen har haft något negativt att säga om det annat än att det förstås kostar en extra slant.Men här lär stugor med jaccuzzi vara jätte eftertraktade med tanke på uthyrning..

Jacuzzi eller inte ...njuter riktigt tillräckligt av bastun, öppna spisen och att denna stuga är min...räcker mer än väl....familjen skulle också ha kunnat vara med detta veckoslut så skulle alla pusselbitar varit på plats.

https://himoslomat.fi/ här kan ni läsa om allt vad det bjuds på och  som ni märker så kommer vår äventyrliga familj kunna vara med om en massa roliga saker här då vi kommer till stugan....inte en dag att jag ångrade detta köp!! 

Idag skall jag plantera lite höstblommor som dekoration på terass bordet.




Ha alla en riktigt bra lördag allesammans // Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar