söndag 15 februari 2015

Nu börjar det..California 3 veckor framåt!!!

Nu börjar det...3 veckors maraton inlägg direkt från Californien...skall försöka ge färska nyheter varje dag.Just vaknat...trött men så förbannat lycklig...äntligen "hemma" solen lyser,himlen är blå och vi ser havet direkt från köksfönstret..kan inte ha det bättre!!!Äntligen lön för mödan att jag orkat slita och jobba hårt under vintern..lucky me!Här är klockan 8.25 och vi har hela härliga söndagen framför medan ni där i Finland efter någon timme får smyga er och sova.
Ja om man går igenom resan då vi startade hemifrån så måste jag nog säga att sånhärna flygresor skulle man nog inte orka göra varje vecka.Alla passande av tider,in ceckningar,flygbyten,passkontroller,väntande på bagage ,trångt och obekvämt i flyget...ja ni vet ni som brukar resa långa sträckor.Igår från hemdörren i Åbo till vår "hemdörr" här i Californien tog det 27 timmar!!Men måste säga att kidzen klarade resande helt super bra till att det var deras första sk långa flygresa.Längsta etappen vi nu flög var från Stockholm till Chicago och det var 9 timmars sittande och efter det skulle man ju inte mera ha orkat sitta...men sen var det ännu ca6 timmars sittande från Chicago till LA...så att nu känns det som man suttit tillräckligt!
För tillfället saknar vi ett bagage...alla bagage checkades in fel i Chicago (vi fick fel info)....två bagage fixade dom till rätt flyg men som sagt ett är ännu på villovägar..så kan de gå i stora världen.
Att gå igenom passkontrollen i Usa är nog ingen lek...massor med frågor..vad vi skall göra här,hur länge vi skall vara här,varför vi just valt att semestra i Dana Point,hur mycket pengar har vi med ...sen fotar dom ju alla ...sen skall du ge alla fingrars avtryck,gå igenom en massa kontroller.Jag och kidzen klarade oss relativt bra ,men min sambo måste på flera skillda kontroller + i en skanner som skannade hela kroppen och sen ännu till på köpet så hade som extra checkat hans bagage vilket betyder att dom öppnat bagaget och gott igenom allt vad han hade där.Nå allt såndänt tar ju så förbannat extra tid...men visst är det ju bra att dom är noga med säkerheten.
Nu har jag då två energiska kidz som stup i ett frågar när skall vi gå och köpa leksaker.....så det är väl bästa att småningom fixa till sig och åka på en liten shopping runda...inget som jag har emot..älskar ju att shoppa!!
 Ha det bra alla ni where ever you are....vi mår i alla fall super duper gott.
         Skickar sol och värme till er alla som vill ha!!!


Detta fick jag av min sambo uppe i luften..vändags presant :)




Flygmat..helt gott.

Kall o god :)


Efterrätt

Vi flög inte detta..vi flög SAS.

Första Mc Donaldsen har jag hunnit med..den åt jag i Chicago ;)


 
 

1 kommentar: