söndag 24 november 2019

Strejken råddar till mycket för många

Har haft en toppen ledig vecka men slutade inte så trevligt...antagligen blir det inte att fara på jobb i morrgon. Nu har då post strejken fått en hel hög med sympati strejkaren och dit hör också sjömans unionen..så alla fartyg som går under finskt flagg ( en av dom är min arbetsplats Grace) blir och stå i hamnen i morgon om ingen förändring sker. 

Hoppas ännu i det sista att dom i morgon på dagen kunde hitta någon lösning så jag och många andra får fara på jobb. Det är mycket nu som händer i min vardag men som sagt tur att allt kommer på samma gång så kanske det i något skede lugnar ner sig.

Ekonomiskt är det ju inte så roligt med strejk ... löpande utgifter hela tiden  och räkningar som skall betalas. Men i morgon är jag som sagt lite klokare , nu finns inte så mycket annat att göra än att se på tv hela morgondagen och hoppas att dom  hittar en lösning. 

Nog skulle det finnas annat att göra så här före jul än att oroa sig hur länge denna strej kommer att ta. Jag som just var så uppvarvad och full av julstämning så den lyckan varade inte så länge tack vare detta....många tankar snurrar.

Som tur så jobbar Mikko ännu som vanligt och får lön plus att jag har lärt mig att allt kan hända hastigt i ens liv och därför vill jag ha lite "under madrassen" för just sådana tillfällen. 

Har inte  varit förut i en situation som denna ( strek)  så jag vet inte alls om man har rätt att få någon hjälp från någon instans som  betalar ut något bidrag åt oss som blir utan lön.

Likaså då jag föll i april och blev lång sjukledig så tackar jag mig själv att jag hade lite
 " under madrassen" som hjälp då ingen lön betalades ut efter en viss tid med sjukledighetsdagar... annars skulle det nog ha kunnat bli kaos. 

Men lider med alla i denna situation...vi är  många som får kortpacken omskakad i en situation som denna så nu hoppas jag verkligen på en snabb lösning.

Tur att jag har glada barn hemma som inte har en aning om hur omfattnde strejken är och har humöret på topp för nog får man skratta åt dessa filurer då dom är på gång plus att jag har en karl lugn som en filbunke och full av humor ....så nog skall vi klara oss igenom detta också.

Som nu på kvällen funderade vart jag hade lagt min telefon , Mikko provade ringa den men inget svar och då visste jag att den var på ljudlös. Sen var det två filurer som började gapskratta då jag sökte ett bra tag . Då hade dom gömt den under vår katt och då jag öppnade den så var där åtminstone 30 foton av vår katt ...här kommer några. Dom verkar ha haft bråttom att fota då ALLA foton var suddiga.






 Sen håller jag på att tömma skåpen på en massa onödiga prylar och hittade denna dyna som Angelica lagat i handarbete i lågstadiet...skickade en bild åt henne och hon fick roligt.





Hon fick aldrig något färdigt på handarbetslektionerna så hon måste alltid ta hem och sy och tror ni det blev något av det ..nej. Så jag tror att denna tovade dyna är det ända hon fick färdigt i skolan och kanske något annat smått.


Så i oron över strejken så har vi nog i slutändan haft roligt tillsammans.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar