onsdag 18 december 2019

Frågor och svar

Hur känns det och ha en stuga på en skidort??


Allt är så nytt för oss ännu för jag köpte stugan i somras så det är  första vintern och julen  som vi skall fira i egen stuga. Sommaren  var härlig där , lika så hösten och tror nog inte vintern är sämre. Flyr hellre bort från detta regniga Åbo till ett vitt ( hoppas jag) Himos.

Himos är ju på gränsen om det blir en vit jul men om inte så är det i alla fall mycket snö i backarna så vi får väl trissa upp julstämningen där med slalom och pulkåkning.

På vädret ser det ut som det kommer både snö dagar och också snöblandat regn dagar , men temperaturen ser ut att börja sjunka efter jul just nu i alla fall. Härligt om vi verkligen får en vit jul då kan jag lova att julstämningen är som bäst. Jag har så otrolig julstämning redan nu men en vit jul skulle vara pricken på i.


Varför tänker man på att köpa stuga på en skidort ?


Jag har som sagt många år velat ha en stuga med alla bekvämligheter och bilväg fram och som jag berättat då vi var dit första gången till Himos på våren så visste jag att det är här som jag vill ha min  stuga och så blev det.

Varför jag ville ha på en skidort är att där finns året runt syssälsättning. Tycker man inte om att åka slalom eller andra vintersporter så kan man annars bara njuta av den härliga stämningen som skidorter bjuder på , finns massor med fina platser att åka och se på , inte lång väg ca 59 till Jyväskylä om man fast vill åka in dit på en Spa dag eller annars bara fördriva tiden där eller varför inte bara njuta av den härliga stugstämningen.

Nu skall jag placera ut mina skinnfäll på stolarna på terassen, plädar , dynor och lyktor med ljus i  och sen sitta där  med varm choklad och njuta ....riktigt så där mysigt som man brukar se stugor uppe i fjällen med mycket snö. Längtar!!

Kör upp dit i morgon så jag får ett par dagar egen tid då jag i lugn och ro  skall slå in  klappar och fixa det ännu mera juligt tills familjen kommer upp.  


 Är skidorter nytt för oss ?

Nej det är det inte. Mikko har tyckt om att åka slalom i ungdomen men slutade på samma grunder som mig...hade inga vänner i  som tyckte om att åka slalom. Vi var ju i ungdomen på sportloven och åkte slalom till skidorter , har också varit upp till Lappland,Ylläs och åkt slalom , spenderat tid i Teijo backarna som ligger en bit från Salo. Men plötsligt tog det ett slut med slalomåkandet.

Fast jag alltid tyckt om att resa ensam så tyckte jag det förr var jätte trist att åka iväg ensam till någon skidort och då ingen av mina komisar var ett dugg intresserad att komma till någon slalom backe så dog den lite ut den hobbyn för mig.

Sen fick jag barn och minns då Angelica fyllde två så var jag , pappa och hon upp till Vuokatti och åkte slalom. Hade också köpt åt henne små slalom skidor som hon provade då men blev inte så mycket mera efter det. 

Sen när Angelica var 11 så träffade jag Mikko och vi fick snabbt två gemensamma barn  med ett år mellanrum så blev inte ens att tänka på någon hobby då...det var full tupp med små kidz , firma , tonåring och att få vardagen och rulla . Så det först nu på äldre dar vi började få mera tid i vardagen då kidzena är stora så nu har vi tid och börja med denna hobby igen. Roligt att ha en karl som tycker om samma som jag ( slalom) och vi kommer säkert och prova Alperna någon gång. Antingen på två man eller då kanske det blir barnens hobby också det här och dom hänger med.

Just nu vill inte Michelle komma och skida men Jaromir längtar verkligen upp i backen nu på jullovet. Måste säga att det gör jag också men tyvärr håller inte mitt knä ännu för den sporten efter skidolyckan i april. Men övar flitigt och försöker stärka musklerna så gott det går sen får vi se i mars/april hur det känns.

Så att åka slalom kom inte så där bara  mitt i allt i vårt huvud utan vi har båda haft det som hobby sen ungdomen.


Vad gör man på en skidort då säsongen är över?

Backarna är ju höga och där kan man fast mortionera med att gå upp för dom då det inte mera är skidsäsong. Det vill jag faktiskt prova på sen då får kraft i knä. Undrar hur långt upp jag hinner gå förrän jag står där och pustar och ger upp. Återstår att se i vår. Sen kan man njuta av massor med fina ställen som är så fina då det börjar våras och naturen vaknar, fina simplatser på sommar, härliga sjöar där man kan njuta av vackra solnegångar osv

Himos Center har ju en massa aktiviteter utöver vintersporten....dom  ordnar en massa olika evenemang året runt. Paddla kanot , hyra paddelboard, cyklar, fyrhjulingar osv. 

På hösten lär det  finnas bra bär och svampskogar...vem vet om vi nästa höst rusar runt i svampskogen för att fylla upp frysboxen med bär och svamp.

Det är bara att låta fantasin flöda året runt...vi kommer nog inte få tiden lång där. Visst vill vi ha dagar då vi inte gör något men vi vill också ha dagar då vi vill ha något  roligt att göra och det kommer vi nog att hitta där alla årstider.


Hur känns det att åka till Himos i morron? 

Det känns verkligen rolig , nu kan  julsemestern börja på allvar,  kassarna står färdigt packade och väntar på att jag lyfter in dom i bilen i morgon.Tror nog jag har lika härlig känsla som dom som börjar köra upp mot Lappland denna vecka för att  fira julen...det känns verkligen bra. Sådana här gånger glömmer man nog alla vardagsbekymmer som finns runtomkring och så skall det vara, semester och ledighet är till för att man skall njuta och få ny energi tills man åter igen skall på jobb det är mitt motto. 

En bekant skrev åt mig så här..." Skit har vi alla i livet och lyckliga är de som tar emot det med rätt attityd" . Så jäkla bra skrivet , det är så jag tar mig fram då det ibland känns tugnt  att ha en  sjuk pappa. Rätt attityd och se optmistiskt på livet det är min medicin , därför orkar jag med så mycket roliga saker.

Lovar att det blir mycket bilder från vår vinter semester uppe i Himos nu i bloggen . Kan vara roligt med lite ombyte för er läsaren... än bara palmer och Usa som det brukar bli mycket av.

Varför åker vi olika dagar till stugan? 

Jo därför att barnen har några skoldagar kvar och Mikko jobbar ännu 2 dagar men efter det är dom på kommande.Jag tar en hel del saker med nu då jag åker , dom kommer sen med bussen upp och jag åker och möter dom till busshållplatsen. Hur bra som helst. Att komma med buss upp dit är hur bekvämt som helst ...surffa på nätet , kolla film på Netflix eller bara sova. Inga problem.

Jag tycker att då jag en gång nu börjat semestern så kan jag lika bra åka upp redan i morgon. Dom klarar sig  helt bra här hemma  ,dom  är ju också på 3 man dom veckorna jag är på jobb. Mikko har ordnat ledigt hela nästa vecka så då får vi verkligen alla vara tillsammans och sen nyårs vecka så skall han jobba några dagar och sen kommer han igen upp med buss. Jag, Michelle , Jaromir och Majsa katten blir i stugan och mysa.

Titta in på bloggen ni som vill följa med vårt julfirande uppe i Himos . Hoppas det blir mycket fina vinterbilder som jag kan visa för er och alla ni som börjar vara i startgroparna inför julen så lås in stressen och skruva upp julstämningen nu .

Lite tips så här juletid


Det är många som måste fira jul  utan snö så försök se optimistiskt på julen ändå...tänd massor med julbelysning, njut av levande ljus , lyssna på julsånger och vill man så kan man fast spraya fönstren med dekorations snö så känns det som ett vinterlandskap då ni ser ut genom fönstren..det blir även jul i länder där metaren är över +30 grader.

Det finns alltid en massa knep för att det skall bli en toppen jul. Har själv firat en jul i Californien och visst var det konstigt med juldekorationer, julsånger , julprydda palmer och att gå runt i t-shirt och shorts i värmen , men visst gick det också .

Det som jag verkligen saknar  från Usa så här juletid är deras juldekorationer , alltså det är något så magiskt fint , plus att dom juletid har i många delstater båtparad där båtarna är så otroligt dekorerade och så kör dom runt och minns jag rätt så får folk rösta och utse en vinnare. Har faktiskt sett en sådan båtparad live i Californien.

Såg att en av min kompis hade varit på en rundtur där dom åkte runt i Mission Viejo och såg på husen  som var juldekorerade. Så ni som älskar julen och dekorationer  så skall absolut prova på att åka i december till Usa och uppleva allt detta  live. Värt att se all deras julhysteri med egna ögon.

Ser att vi mera och mera vågar kliva ut från vår comfort zone här i Finland  för det verkar ha blivit jätte populät med alla dessa jultröjor med blinkande färger, hår dekorationer , jul slipsar m.m och varifrån kommer det ....jo från Usa. Där brukar man prata om The ugliest christmas sweater och det är verkligen en stor grej där.

Så här så jag ut idag då jag kom hem från Jaromirs julfest..mera om julfesten i nästa inlägg.












 

 

  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar