tisdag 17 december 2019

Kuvertet som förstörde min semester

Hade hela dagen så härlig känsla på jobbet ....ni vet då man inte har många timmar kvar och kroppen börjar ställa om för semester. Kände lycka då jag traskade över landgången och fast regnet öste ner då jag kom ut så log jag...för det är semester nu  oberoende hur vädret är.




 Hej då Grace


Men tror ni denna lycka varade länge.... nej !!! Kom hem och såg ett kuvert som var adresserat till min pappa ( Mikko hade sett detta kuvert hos pappa) och det knöt sig i magen....visste direkt att nu är det något som jag får börja reda ut och så var det. Dit rök min semester lycka.



Slet upp kuvertet och just då kunde jag nog svära på antagligen jordens alla språk.....fy fan vad jag var ARG.... @&#"@¤#%. Där var en räkning.






Ja vad hade han denna gång gjort....jo han har suttit och sett  på tv Tvins shop och beställt 4 st typ stekpannor  för 622 euro, kan ni förstå. Kan bara inte fatta hur han kommer ihåg telefonnummer till tv shopen och hur fan han kommer ihåg adressen hem eller så är det igen någon skötare som har skrivit nummern och adressen på en lapp som dom gjort förut fast jag förbjudit dom att ge någo fakta och adresser åt min pappa.

Så nu vet ni hur min semester börjar...i morgon får jag börja ringa , reda ut , kanske rentav paketet redan kommit så skall det skickas tillbaka någonstans, sen finns där ännu skitbyke från förra veckan hos han och väntar på mig , kylskåpet skall fyllas upp åt honom plus att jag skall orka med vårt hem och våra  vardags uppgifter.

Till slut brast det....tårarna spruta och jag sa åt Mikko att skulle inte Jaromir ha haft sin julfest på onsdag så skulle jag ha packat allt färdigt i morron (tisdag) och åkt upp till Himos för nu är måttet rågat.

Hade jag verkligen sett framemot min semester och så skiter sig den direkt ....nu börjar då följande  " arbetsdag"  i morron fast jag skulle borde få  njuta av MIN  första semesterdag av att absolut inte behöva göra något.
Ingen kan förstå hur mycket jag längtar till torsdagen då jag packar in saker i bilen och styr nosen mot Himos och vet att jag inte behöver göra något för någon annan än bara mig själv. 

I år blir det så att pappa firar julen på intervall ...han brukar vara nere i Pargas och fira julen  men han har blivit så mycket sämre än i fjol så för oss allas bästa så glömmer vi Pargas i år. Jag har tyvärr inte kraft att ha han med uppe i Himos ca 3 veckor på min  semester. Klarar tyvärr  ( hur illa det än låter )  inte att sköta honom i det stadiet han är i nu....måste ha hjälp med så mycket  tex tvätt, blöjbyte , se till att han äter osv. 

Sen kommer vi att  vara mycket ute , vi  har som sagt vårt program och jag vågar ju inte ha han ensam i stugan tills han eldar upp hela kojan som det hände med hans eget  hus 2014 då det bröt ut en stor brand och han tänkte bli där inne. Jag  vill verkligen inte att han eldar upp min stuga och fast jag skulle ta bort tändstickorna så kan han plötsligt komma på att han skall börja laga mat och har spisen på fullt. Nej hör ni det skulle nog inte gå för oss att njuta i skid/pulkbacken om vi vet att han är ensam i stugan.

Fast sjukvården säger att han är i bra skick så vet vi att han INTE är det och vi vågar inte ta risker att ha han i stugan för vi vet inte vad han kan hitta på...tyvärr. 

Tro det blir en bra jul så här också ...han har sina vänner i sin åldersgrupp på intervallen och program som passar för han och som sagt skötaren 24/7 och vi har program som passar oss i Himos  och känner oss trygga då vi vet att han har uppsyn dygnet runt.

Jag tror nog ännu att det vänder och jag kommer att ha en härlig semester fast den började lite annorlunda än jag hade tänkt mig. Har så länge sett fram emot julafton så nu får inget stoppa min julglädje , i morron när jag vaknar klockan 7 så gör jag mina plikter och sen knäpper jag knappen på semester mood och sätter mig ner , hör på julsånger ,  äter pepparkakor och så håller jag tummen upp att vi får en vit jul.








Hur är det med er andra börjar ni få upp julstämningen redan?

 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar