torsdag 19 december 2019

Titta vilket väder jag möttes av



Tur att man är ute i sista minuten. Igår efter att jag förde kidzen till skolan så for jag och köpte klappar till julafton ...så roligt och gå runt i lugn och ro. Hade en lista vad jag skulle ha, kruksade  av , sen betalade och det bästa var ju att allt som jag skulle ha ( som dom har önskat sig) så var på 50% .  Jippiii...julrean hade börjat.

Förr var jag alltid ute i go tid med att köpa klappar men efter att jag en gång for dagen före  julafton och köpte klappar så visste jag att det var min grej....då fick jag också allt för halva priset och den traditionen fortsätter. Varför betala fullt pris då du kan spara många euron på detta vis och lägga resten till vår resekassa. 

Jag lastade in klapparna i bakluckan på bilen i hopp om att ingen av familjen skulle öppna den men hur gick det ...hörde bara klick och Jaromir var på väg och ta upp luckan då jag sa... "dit får ingen titta för jag har hjälpt julgubben med lite klappar" ..sen blev jag  arg för dit for den glädjen som jag trodde skulle bli en överraskning och nu visste dom att det fanns julklappar i bilen...shit!! Men sen började jag förklara att jag hade köpt en julklapp åt alla och sen får vi se om julgubben kommer på julafton men några till...sen ar det slutsnackat om det.

Igår kväll hade vi då äran att sista gången få delta i Jaromirs julfest för som jag berättat så är båda nästa år högstadie elever och inga julfester mera. Jaromir hade huvudrollen i pjäsen som hette  " Den moderna julgubben " om jag minns rätt. Jätte rolig och humoristisk pjäs. Han klarade till och med alla sina repliker galant  , med läxorna är det lite si och så.

Läraren hade rekomenderat att han skulle börjai skolans teater grupp som dom har en gång i veckan så skulle han få svenska språket starkare. Han pratar helt perfekt svenska men då dom är uppvuxna tvåspråkiga så har han svårt med skrivande.

Så vi skall se om han är intresserad av att spela teater för det kommer så naturligt då han står på scen ...inte ett dugg nervös utan han är helt sig själv vår lilla filur. Efter att festen var slut så sitter han lugn på bakbänken och säger ..." kanske man skulle bli skådespelare i Hollywood " och jag visste inte vart jag skulle se , fick så roligt. Mikko svarade lugnt..."kanske du först börjar med att öva i skolteatergruppen".

Det var en super dag i går , vill ha flera sådana och det har jag bestämt mig inget orosmoln får förstöra min  ledighet  och lovar att då jag idag började köra upp till stugan så visste jag att nu har jag den riktiga semester känslan.



Ju längre upp jag kom desto vitare blev det på träden och då jag är framme i Himos så fick jag det bekräftat med egna ögon att vi kommer hoppeligen få fira en VIT jul.  Här var mera snö än jag trodde så nu får vi hoppas det INTE smälter bort fast jag såg att det visas lite plus grader hit också. Tänk att det kan vara så här stor skillnad tre timmar från Åbo. Här var det inte regn och gröna gräsmattor.

Körde via backarna och såg då jag kom hit , dom har ju ännu bara 8/26 backar öppna och 4/16 liftar öppna så säsongen har ännu inte kommit igång på allvar.





Då jag kom till stugan var allt färdig plogat ,  jag hade bara att köra till trappan och lasta in kassarna. Det är gubben från granngården som sköter plogande här i detta område . Sen väntade två fina julgranar på trappan som jag beställde på samma gång då jag beställde ved. Så nu skall det maxas julstäming i Himos kan jag lova.







Var ut en sväng och gick och knäppte lite foton, det är så pyntat överallt.

Klockan börjar närma sig midnatt och jag skall ha nattbastu , högtalaren med i bastun och höra på julsånger. Ibland är det så roligt med egen tid för jag kan inte hemma sitta uppe och höra på musik den här tiden då resten av gänget sover för dom har tidig väckning. Vet att jag kan lyssna via hörlurar men ibland är det roligt och få skruva på lite extra volym i högtalaren.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar