fredag 23 oktober 2020

Dom bästa lådorna

Idag har jag gått runt och trott det är tisdag fast det varit fredag hela dagen , så är det då jag hade bytesdag på  "helt fel dag".  Som jag berättat förut så är måndag min bytesdag och under denna permittering så kommer jag säkert många gånger vara helt kollrig vad det är för dagar då jag aldrig vet vilken dag jag skall på jobb om det nu sen finns jobb att erbjuda.

 Nu har jag så mycket att planera inför Halloween så råkar det inte dyka upp jobb inom närmaste veckor så kommer jag inte att få tiden lång. I morron ( lördag ) skall jag börja plocka fram dom bästa lådorna på året...nämligen dom som innehåller Halloween dekorationen , jäklar vad jag längtar att spöka ut vårt hem. Har som sagt jätte häftiga prylar som jag köpt från Usa under alla dessa år jag varit dit. Är ofta dit på hösten och då passar jag på att köpa med mig hem en massa nya prylar till min Halloweensamling.

 Vi kommer inte att ordna något direkt Halloween party i år för Jaromir är bjuden på ett Halloweenparty till sin kompis så jag sa åt Michelle att hon kan  bjuda hem  några kompisar nästa lördag.

Sen har dom på onsdag Halloween tema i skolan , dom skall vara hela dagen utklädda och så delas det ut pris åt dom 3 bästa plus att den klassen som har satsat bäst på Halloween temat vinner 100 euro  till klassresekassan...kul grej tycker jag.

Ni kan ju gissa att här finns en som går på högvarv och är helt i extas här hemma nu ...vem annan om inte jag....alltså jag har googlat , planerat , funderat på vad kidzena skulle kunna klä ut sig till på skolpartyt för jag bara älskar denna Halloween.

Jag kom ganska hastigt på vad dom skulle kunna vara. Jaromir vet inte ännuom han vill vara det jag kom på men vi får se , Michelle var i alla fall helt taggad på min ide´ som jag sa att hon skall vara.  Tycker ju jätte mycket om att sminka , fixa hår ( frisör ni vet) och styla så lovar hon kommer verkligen dra blickarna till sig på onsdagen ( fniss) . Sen då ni får se bilder så tänker ni ....man kan se att  det är Lissu som stylat. 

Själv börjar jag också ha det på det klara vad jag vill klä ut mig till på lördag ...har funderat fram och tillbaka på två olika stilar men tror det blir den jag tänkte på först. Så nu skall det inhandlas lite rekvisita så jag kan börja designa min dress.

 Brukar aldrig köpa färdiga Halloween kläder utan syr själv och sen brukar jag kombinera med vad jag hittar i skåpen ,  ett tips är att söka på loppis och sen pimpa upp plagget. För jag vill inte lägga så mycket pengar på dessa dresser då vi brukar bloda ner dom med feik blod på Halloweenkvällen. Ju mera "blod" desto mera Halloweenstämning blir det.

Jag vet att många som sagt tycker det är osmakligt med allt detta Halloween och blod och grymma utspökanden men som sagt man kan också pynta jätte snällt och ordna fina Halloweenfester ....men jag är den som älskar att ösa på med så mycket skräck det bara går. 

Dom gånger vi firat Halloween i Usa på Universal och Knottsberry farm  har nog varit fyllda med skräck som heter duga. Oj fasiken jag saknar dessa kvällar när man  är mitt i smeten med bla  Mikael Myers , Chucky , gänget från Shining , Saw , The Pig och en massa andra skräckfilms karaktärer . Du bara känner då dom flåsar dig i nacken och sakta hör stegen bakom dig , dom dyker upp då du minst anar det ...fy fasiken så häftigt kan jag lova. Det är alla skräckfilms älskares paradis.

Minns dom första Halloween festerna i ungdomen  jag firat i Usa och sen då jag var hemma i Finland visste ingen ens  om något sådant. Det tog många år innan det kom hit men som tur så har det äntligen kommit hit också men det är långt ifrån samma nivå som dom firar  i Usa . Det som är roligt är att mina kidz fått uppleva dom äkta amerikanska Halloweenfirande då vi sprungit runt på trick or treat med våra amerikanska vänner och där dom satsar 100% på denna högtid ....saknar just nu alla dom fina dekorationerna som man kan se då man kör runt , ni skulle se alla dessa gårdar hur dom är dekorerade. Senast idag sa jag  att nästa år försöker vi fira Halloween i Usa . 

Men nu är läget som det är vi är alla tvungna att hållas innanför vårt lands gränser och inget resande ännu på ett  tag så därför gör jag det bästa av Halloween här hemma detta år.

Ni kommer att  få följa med här under veckan vad som är på gång och senast på lördag kommer ni att få se hur min Halloweendress 2020 ser ut. 

Tills dess så ha ett skönt veckoslut. Det skall vi ha med mycket förberedande inför nästa veckoslut.

 //Kram




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar