måndag 21 december 2020

Barnen är huvudpersoner

Det här kommer vi nog leva länge på att vi får vara tillsammans utan tidtabell och vardags stress här  i stugan. Som Mikko sa  "kyllä täällä on niin ihana olla , on kyllä tämä niin kiva mökki" och håller helt med. Där ser man att man skall våga prova på något nytt. Jag som förr tjatade att det inte är stuga om man har el, kylskåp , tv tvättmaskin osv och nu skulle jag aldrig byta bort denna stuga med all utrustning. Vi har stugstämningen på top fast här är allt som finns i ett hem.




Som min äldsta flicka sa att det är säkert 20 år sen jag tjatade att om det inte skall finnas några bekvämligheter i en stuga för då är det ingen stuga. Nu kommer  jag mer än gärna med bil ända fram till trappan , trycker på knappen till bastun , kastar in någon snabbmat i micron om jag känner mig lat osv och får ändå en superbra stugfiilis. Där ser man hur man ändras med åren och hur bekväm man blir. Att kunna vara här året runt gör ju inte saken sämre .

Vi hade så roligt ikväll och hittade på en massa saker tex att spela kort, baka jultårtor och fixa varm choklad.

Vi har försökt att alla kvällar  spela brädspel/kortspel och det är så roligt. Hemma blir det inte tid för sådant , Mikko jobbar så mycket , kidzen har hobbyn , läxor och så spelar dom hellre på datan och jag har fullt upp med att sköta vardagskomersen  så nu försöker vi göra en massa saker som inte vi i vanliga fall hinner med.



 Michelle ville att vi skulle laga varm choklad men inte som vi dricker den till vardags utan så som vi dricker den då vi vill mysa så här vintertid. Det är kakao, marschmallows , grädde och strössel , med andra ord en ordentlig kaloribomb. Men det skiter vi i för nu tar vi ut allt dom sista veckorna på detta år fast vi sen skulle dricka kaloribomb varje dag så gör det inget.



Oj om alla barn kunde få vara så här lyckliga och glada som jag ser att mina är , denna tid är ju barnens fest och då är det meningen att dom skall få vara huvudpersoner och inte vi. Juletid skall vi föräldrar ta ett litet kliv bakåt och låta barnen verkligen vara barn. Låt dom släppa ut glädjen som dom har inom sig  oberoende i vilken ålder dom är. Vi skall finnas där bakom dom , ge stöd och trygghet men låta barnen  "göra julen"!!

Ni skulle se våra tonåringar som verkligen  har julstämning till max och visar det också. Det gör ju så att vi som föräldrar också sprudlar av glädje då vi ser att vi kan göra våra kidz lyckliga. Julklappar på julafton är inte det viktigaste men visst blir vi glada om  julgubben hämtar lite klappar åt oss för vi har varit snälla detta och verkligen orkat kämpa oss igenom ett annorlunda år.



Jag har hjälpt "lill nisse" att slå in klappar och sen skall också klapparna gömmas någonstans så hade inget annat val än att ha dom i skåpet här i sovrummet. För att ingen skall kunna öppna skåpdörrarna så har jag fixat ett  julband där men ni kan säkert gissa någon filur (Jaromir) mellan varven måste dra i handtaget ifall dörren skulle öppnas. Det är just detta som gör julen , att få se spänningen och julpirret hos barnen. 

Själv är jag en riktig julmänniska , jag har fina jular att minnas och vill därför att mina barn också skall minnas julen med glädje. Önskar att alla föräldrar skulle kunna försöka ta detta ansvar och ge denna lycka åt sina barn men tyvärr så är flaskan åt många viktigare än glädjen i deras barns ögon. Värker i mitt hjärta då jag tänker på hur många barn inte får uppleva glädjens jul. Om jag hade möjlighet skulle jag ta en hel bunt kidz med hit till stugan så dom skulle få uppleva  julensdofter och julstämning istället för brännvins lukt och slagsmål.

Här i stugan klingar det julsånger från radion och här om dan sjöng Jaromir och jag "Mössens julafton"  åt våra möss som är med här i stugan och han tyckte det var super roligt . Han ville  att dom också skall få julklapp så jag köpte 4 små fröhjärtan att gnaga på till julafton. 

Nu snusar hela familjen så sött och jag skall också försöka få tag i sömnen...God Natt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar