måndag 28 december 2020

Så är det juliga över för i år

Hej och hå  Lissu här. Ni som följde med julkalendern i år vet säkert att denna fras kommer därifrån...kalendern började alltid med "Hej och hå Leo här". Nu är jag som sagt tillbaka , blev en liten paus i bloggande för vi hade så roligt tillsammans nu då vi alla var lediga att jag inte ens hade lust att blogga dessa juldagar.

 

Instagram använder jag flitigt så kommer det inte några inlägg i bloggen på några dagar så hittar ni i alla fall bilder på Instagram. Försöker få ihop ett inlägg per dag på bloggen för detta är som sagt som en dagbok åt mig och det är så roligt att klicka in på något inlägg tex för 2 år sen och läsa vad som hände just då och se på en massa foton jag publicerat. Vet att man kan laga böcker av sin blogg och det skulle vara jätte roligt att ha i sitt eget arkiv , men det får bli längre fram. 

 


 Likaså har jag jätte fina foton som jag tagit på Instagram som jag skulle bli jätte besviken om jag skulle mista dom , brukar i den mån jag hinner spara alla mina foton på en hårddisk för säkerhets skull fast jag också har så dom sparas i molnet. Hade ju en data som krascha och dit for det tusen och tusen foton som jag aldrig fick tillbaka.

Som sagt dagarna rusar fast man bara semestrar och kopplar av...jösses snart har vi ett nytt år. Men fast det  varit ett konstigt år så har jag ändå mått bra med tanken på omständigheterna att detta kaos har varit runt hela världen. Likaså nu dom veckorna som jag varit här i stugan i Himos har varit så sköna och avkopplande. 

Det var det bästa avslutingen på detta år att jag bestämde mig att jag har också rätt och tänka på mig själv och ta den tid jag behöver, man måste nu och då verkligen få tid för bara sig själv och rå om sig själv , plus att jag trivs jätte bra ensam ( som ni vet , ni som läser bloggen). 

Var ensam här ca en vecka innan julen förrän resten av familjen kom , sen var dom här hela julveckan och på söndag for dom alla mot Åbo för Mikko skulle jobba några dagar innan ny årsfton. Frågade om Jaromir och Michelle ville bli här med mig men trodde ni..nej det var bråttom hem för julgubben hämtade prylar till deras  datorer som dom förstås ville hem och testa. Dom fick fina speltangentbord och tillbehör till sitt spelande så jag förstår nog att dom ville hem.  

 Ibland tycker jag förstås att dom spelar lite väl mycket men måste säga att dom vet jätte mycket om datorer , alltså är det något man behöver hjälp med så är det bara att fråga dom eller ringa min äldsta flicka så får man nog hjälp. I framtiden är det nog jätte bra att kunna med datorer för det är ju i sk datorvärlden vi lever i och nytt kommer det hela tiden. I skolan lär dom sig programmering ( koda) och en massa annat inom data, det är inte dåligt det.

Så nu är dom hela gänget hemma i Åbo medan  jag och mössen blev kvar här i stugan. Dom kommer upp hit igen på torsdag så vi firar ny året här. Här är tryggt och skönt i stugan behöver inte oroa sig för trängsel och nu under julveckan som vi var i backarna så gick det riktigt bra. Folk höll avstånd , skidcentret ser till att regler följs osv. Sen är det tur att här är inte så fullpackat i backarna som jag såg att det var uppe i Levi då jag läste nyheterna. Förstås så är här inte så många backar öppna här ännu , men dom räcker bra åt oss. 



 

Julafton blev som sagt så julig som vi hade önskat oss...Mikko bjöd på gröt, vi sov ganska länge så vi åt gröten till lunch och sen på dagen blev det kaffe och jultårtor som Michelle ville baka och kl 17 skulle vi till Tupas och äta julmiddag. 

Middagen gick helt bra för där var som  sagt mindre folk , man satt på avstånd från varann , folk hade maskar då dom kom , handhygienen fungerade bra men som sagt då vi väl började äta så märkte vi direkt att dom tyvärr inte lyckats med julmaten.Det måste nog ha varit bättre mat i fjol eftersom jag gick med på att vi far i år igen till färdigt dukat bord och äter... men nu blev vi nog verkligen alla besvikna , Michelle hörde till och med en som sa i bordet brevid  "att hon hellre skulle ha farit till Hesburger och äta" än att ätit denna julmat.

Verkligen botten napp...lådorna var så lösa så dom bara rann och smakade inget, potatisen var torr, sillen smaklös, skinkan hade dom inte ens fått någon bra smak i ...med andra ord det var inte mycket på julbordet som vi gav plus åt. Så när vi kom ut sa Mikko  år mig "i nästa år får du nog duka fint som du tycker om och ordna en god julmiddag och så äter vi i stugan". Fast det är hur bekvämt och skönt att få gå till dukat bord så vill man nog bli bjuden på bra julmat. Skulle haft god lust att följande dag åka till affären och köpa julmat och lagat åt oss i stugan men orkade inte med att börja ställa igång en sk ny julmiddag så vi mumsade goda pizzor på fredag.

Lördagen var en passlig dag att fara till backarna , vi sov länge som vi gjort nu då vi varit lediga , sen fyllde vi upp magarna innan vi åkte iväg. Packade också med picknick till backen för det är så mysigt att sitta där och grilla i dom mysiga grillkåtorna. Man blir ju alltid lite små sugen då man är i pulk/skid backen.





 

Jag och Michelle höll oss i pulkbacken och pojkarna skidade , på videon så är det jag som kommer ner susande med pulka och roligt är det.

Mikko håller på att träna med sin snowboard och Jaromir tränar åka slalom. Själv tänker jag prova skida till ny året och se hur mitt knä tycker om det , har ju övat och kämpat att få det i sådant skick att jag kan prova skida sen får jag se hur det känns då jag skall komma ner för backen. Nu skall ni inte tro att jag åker upp till toppen och kommer ner i dom svarta backarna....nej börjar nog försiktigt i Lumilas små backar. Får ju verkligen hoppas att knä är i så bra kondition att jag kan åka slalom för det är så roligt. 



 

Då vi kom hem från pulkbacken på lördag så blev det bastu ,  eld i öppna spisen och varm choklad med grädde och Marshmallows ,  med andra ord en kaloribomb.

På söndag började det snöa så jag var lite orolig då jag visste att dom hade en 3 timmars bilväg till Åbo , men som tur hade dom ingen brådska utan kunde köra i lugn och ro. Förstås vet man ju aldrig med mötande trafik vad där finns bakom ratten och sen är det otroligt med hjortar som rör sig mellan Åbo-Himos. Dom har i år byggt massor med nya staket mot vilda djur på denna vägsträcka och det hjälper säkert otroligt att minska olyckor men sen finns det ju alltid ställen där det inte finns staket. Har faktiskt någa gånger varit med om då hjortar kommit över vägen då jag kör denna väg men då har som som tur varit på bra avstånd , annat är det om dom hoppar ut rakt framför bilen.

När dom åkte på söndag så visst blev det tomt då dom for , ingen att prata med. Men då jag är ensam så hör jag mycket på musik så det har jag nu gjort. Sen började jag mitt lyktprojekt , nämligen att fylla mjölkburkar med vatten och laga fyrkantiga islyktor. Fick massor med burkar nu då dom var här för det går åt massor med mjölk hos oss. 


 


 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar