tisdag 19 april 2016

Skitförbannad (föräldrar med skolbarn läs gärna)!!

Du skall redan som jätte ung här i livet ha så förbannat med skinn på näsan.Tyvärr hör vår Michelle inte till den gruppen utan hon är den försiktiga,håller sig lite tillbaka,tror gott om alla,vill vara alla till lags,lätt för att gråta osv.
Skall nog lära henne ännu att kunna bli den starka person som man behöver vara i dessa tider....för när jag blir arg jag då blir jag arg  och just nu är jag skitförbannad plus att det svider i ett mamma hjärta hur barn kan vara elaka med varandra!!
Det började så här...Michelle kom hem från skolan och allt var frid och fröjd tills hon gick till sitt rum och skulle spela på sin telefon.Hon är den försiktiga och vill inte berätta så mycket så plötsligt märkte jag att hon satt i sitt rum och grät!!
Jag undrade om hade stött sig eller vad det var....sakta började hon berätta att på ett spel  som hon spelar  på telefonen så kan man lägga till  sk "vänner"  och hon har haft detta spel ett tag redan (Movie star planet ) man skall samla olika saker tex kläder,skor,smycken osv och kunna byta kläder på spelfiguren i spelet.Under spelets gång kan dom också chatta med sina sk "vänner" många är ju sådana som hon inte känner men som också spelar samma spel.
Nu kommer vi då till det som är mycket viktigt.....hennes "vän" hade skrivit åt Michelle något att dom är kompisar och till slut frågat efter Michelles lösenord....och Michelle som är godtrogen och litar på alla så gav ju sitt lösenord åt sin "vän" med  den påföljden att "vännen "hade gått in på Michelles sida och stulit en massa saker som Michelle sparat på sin spelsida.Sen råkade vara flera inne och chatta på samma gång och då hade "vännen " skrivit där på sidan åt nån annan att dom skulle hota Michelle.Jag blev  så skitförbannan och textade åt typen som var inloggad med sitt nick name att jag var Michelles mamma och en massa text....med den påföljden att "vännen" blockerade Michelle och det inte gick att få kontakt med henne.Michelle slapp ju inte på sin egen spelsida för att den andra typen var inloggad där......så vi gjorde så att vi avinstallerade spelet och laddade ner det på nytt och hon fick starta om från noll med nytt nick name och nytt lösneord.Förstår ju att det harmade Michelle så otroligt då hon hade samlat en massa fina saker åt sin egen spelfigur och så förstör/stjäl nån annan typ allt och du hamnar och  börja om från noll!!
Så kanske tur i otur att det gick så här för nu vet Michelle att man absolut inte få dela med sig sitt lösenord och att man absolut INTE ska tro gott om alla och vi fick oss  en läxa att lite nu och då fråga och följa med vad som händer i cybervärlden bland barn i lågstadie ålder. 


Så ni föräldrar som vet att era barn spelar....kom ihåg att nu och då fråga vad dom spelar,med vem dom spelar,kolla gärna lite vad dom chattar om osv för som vi sa med min man .....du vet aldrig  vem som döljer sig bakom skärmen.Kan gott sitta  en pedofil som är ute efter små flickor /pojkar och som är inloggad och spelar barnspel....och via chatten kan försöka luska ut alltmöjligt av barnen och som kan få jätte dåliga följder!!!!
Åkte på jobb ikväll och visst snurrar det en massa tankar i huvudet i vilken värld vi lever i .....datan är bra på många vis ....men nog är man ganska liten  då man tänker vilka idioter det  finns i cybervärlden.
Efter denna incident så kommer jag absolut att var mycket mera alert och på min vakt vad som händer i vårt hem och på mina barns telefoner,laptoppar,datorer.
Hoppas jag med dessa ord kunnat ge en liten varnings signal åt  många föräldrar!!!
Det kan börja med att barnen laddar ner ett spel allt känns bra och oskyldigt....men kan sluta i katastrof!!!

Gör ont i ett mamma hjärta
Grrr är skitförbannad!!!
Michelles hjärta gråter!
YESS ...I´m very MAD!!!!
Ja det finns av dom överallt en massa idioter!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar