söndag 25 november 2018

Varför åker vi ofta till Gdansk



En liten genomgång av denna Gdansk resa och som sagt svaret  varför vi åker så ofta dit.


Denna resa blev då en sk ladda batteriet resa...innan jag åkte iväg så hade jag inte ens någon lust att fundera på vad det finns att se och göra denna gång i Gdansk. Jag valde därför ett hotell med Spa så att jag bara kunde få den lugna stämningen och bara relaxa.



Kan också rekommendera att om man åker denna kalla , ruggiga tid till Gdansk så satsa kanske hellre på ett mysigt hotell (med Spa ) och kanske googla härliga matställen. Jag gillar  jätte mycket matstället Peblo och deras superfavorit efterätt som dom har....choklad kaka med glass.....kan ännu känna smaken.


Men där finns ju matställen för alla och envar....själv tycker jag inte så mycket om biffar men det finns säkert massor med sådana ställen där också. En bekant berömde också ett suschi ställe.

Så därför är denna tid på året mera att man åker och kopplar av dit.....för om jag själv får säga så tycker jag våren och sommaren är finare att åka till Gdansk ....alla härliga ute terasser som är öppna och allt är så grönt och fint. Sen är det ju så mycket roligare att gå runt och titta då vädret är varmt och soligt. Det var nog också rätt så mysigt då vi var dit i september för vi råkade ha jätte bra väder.


Men  jag tror att denna stad kan nog vara jätte mysig med lite snö och en massa mysig belysning...nu var det ju synd att all julbelysning inte var tänd utan dom höll på och fixa och bygga upp den lilla mysiga julstaden ...så om någon är på väg dit om en vecka så kommer det att vara full jul där.


Likaså i det nya shoppingcentret Forum så hade dom lagt all julbelysning på plats men ännu inte tänt den. Kommer nog någon gång att  åka till nån av dessa mysiga städer Gdansk, Sopot eller Krakow i december (kanske nästa år) bara för att få uppleva deras julbelysningar och julmarknad.

Så till slut svaret på frågan varför åker vi till Gdansk så ofta och det finns ett enkelt svar.....det är så  BILLIGT !!

För oss som älskar att resa mycket ( läs hela tiden )  så är det bara lite på en timme att flyga dit från Åbo...helt perfekt för oss och vi har så nära till Åbo flygfält därifrån Wizz air flyger så det kan inte bli bättre.


                                             Fotat på flygfältet i Gdansk

Jag är ju hela tiden inne på rese sidor och kollar priser och söker med ljus och lykta efter dom billigaste resorna jag bara kan hitta. Det kräver som sagt mycket tid men då jag alltid är en vecka ledig så har jag nog tid och söka och sen skall man nog också tycka om att söka för man kan nog hamna att ibland ha en massa sidor öppna för att jämför olika priser....men det är ju så roligt så det är nog värt allt jobb man gjort då man till slut klickar på knappen boka.Sen hittar man ju en massa bra priser utanför säsongs tiden och om man ännu har möjlighet att åka mitt i veckan så lovar jag ni kan hitta pangpriser. Googlade  hotell priser i Gdansk runt lågsäsongen och du får dom ännu billigare än vad dom är nu.

I november är prisena låga både på hotell och flyg men sen trissas  dom lite upp i december i och med att julsäsongen börjar och det kommer en massa turister och vill upppleva julmarknaden. Sen i januari börjar det igen sjunka tills sen våren kommer så börjar igen prisen sakta börja gå uppåt. Så det är lite upp och ner så det lönas att hela tiden följa med priserna.


Gillar denna amerikanska hamburger restaurang Billys ...vi prövade den då vi var i Sopot på sommaren ...goda hamburgaren.



Nu skall jag visa er en jämförelse som jag  gjorde...ni skall få se vad mina två nätter i Gdansk blev att kosta och vad två nätter skulle ha kostat mig om jag valt ett hotell i samma klass här i Åbo eller åkt till Nådendals bad två nätter som förstås är 5 stjärnigt hotell, men tycker ändå rummen varit finare på dom hotell jag bott på i Gdansk än Nådendal Spa. Tycker mera om den moderna stilen på inredningen. Dessa priser är räknat för en person...hotell ,maten och resorna.


Först tar vi :

Radisson Blue Marina Palace hotell, Åbo , 4 stjärnigt hotell

  • Ett i storlek likadant hotell rum som jag hade i Gdansk och 2 frukostar skulle ha kostat för mig på Radisson 371 euro
  • Buss in till stan skulle ha kostat mig tur/retur 7 euro
  • 1 Mc Donald Big Mc meal ligger på runt 7 euro 
  • 1 middag  med 2 stora cola och efterrätt kanske är ca 45 euro om inte mera.
  • Sen finns det ingen pool i Radisson bara 3 bastun läste jag.


Totala priset skulle bli ca 430 euro för två nätter och ingen tillgång till pool ,jaccuzi.


Nådendals bad Spa hotell , Nådendal , 5 stjärnigt


  • Ett i storlek likadant hotell rum som jag hade i Gdansk och 2 frukostar  och tillgång till Spa skulle kosta mig på Nådendals bad 382 eur
  • Resan till Nådendal om jag väljer buss tur/retur 7euro
  • 1 Mc Donald Big Mc meal ca 7 euro
  • 1 middag på Nådendals bad Thai restaurang med 2 stora cola och efterätt skulle säkert bli ca 50 euro ( om det ens räcker)
       Totala priset skulle bli ca 446 euro för två nätter




Sen kommer vi till priset på min 2 nätters resa till Gdansk/Polen
  • Almond Spa&business hotell 4 stjärnigt
  • Ett rum på 25 kvadratmeter med dubbelsäng , 2 frukostar och tillgång till Spa (pool, jaccuzi och bastu ) 150 euro
  • Flyg tur/retur  Wizz air 20 euro
  • Bussresa till hotellet 0,90 cent ( från flygfältet till Gamlastan tar 45 min )
  • 1 Big Mc meal 4,60 euro
  • 1 middag på Peblos  (mexikanskmat och rejäl portion)´+ 2 stora cola + efterrätt  19 euro
  • Taxi till flygfältet  som tar ca 25-30 min kostar 17 euro
       Totala priset blev 206,90 euro




Så det blir ju dubbelt billigare och för mig två nätter i Gdansk en att vara här i hemknutarna på hotell.

Då jag/vi åker till Polen så brukar det inte bli shopping resor och då vi inte dricker alkohol så far det inte pengar till det utan vi vill satsa  på att koppla av på  Spa , äta gott och njuta av gamla stan utan några tidtabeller.

Sen har Wizz air börjar flyga till Kaunas direkt från Åbo och nästa år börjar Wizz air flyga direkt från Åbo  till Krakow och vi kommer absolut att prova dessa rutter också i något skede.





På lördags eftermiddagen var jag tillbaka på Åbo flygfält ...hoppade i bilen och hem. Hur smidigt som helst.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar