fredag 2 november 2018

Höstmys i hytten

 God morgon alla morgonpigga som den här tiden tittar in på bloggen...alltid finns där väl någon där som är lika pigg som jag. Här vaknade jag 04.00 i natt och var hur pigg som helst och då jag börjar jobba först kl 6 så kan jag fördriva tiden i sängen med att blogga. Det tar sin tid och komma in i den sk finska tids zonen....sakta men säkert.

Det är alltid lika roligt att jobba morgonskift då jag kommer från Usa för då är jag för en gångs skull pigg då jag börjar jobba ...vi har två skift ena gänget börjar kl5 och andra gänget börjar kl 6 och nu skulle ju absolut den tidigare gruppen passa mig perfekt...annar skall ni nog inte tro jag är någon morgon människa. Sover gärna länge om jag har möjlighet och det är så mysigt på min lediga vecka om jag inte har några tider att passa att dra på mig nån myspys dress och njuta av att inte behöva rusa iväg nånstans.Skulle som sagt gärna ha tv i sovrummet och kunna ligga i sängen och slappa hur länge som helst


Det var lite lyx för mig nu då jag var i Kalifornien då jag kunde ligga i sängen och dricka kaffe/te och kolla på en massa tv serier, nyheter  helt i min eget tempo . Därför gillar jag super mycket  hotellnätter....det är nog något så speciellt att få krypa upp i en stor skön säng i ett fräscht hotell rum efter en varm dusch eller en Spa kväll...läsa en bra bok eller se på tv/film och  ha med en "lördagsgodis påse " fast det kanske visar tisdag i kalendern och sen stiga upp för att gå till en färdig dukad hotellfrukost.

Längtar redan till följande hotell vistelse som inte ligger så långt bort i horisonten ....närmar sig .Vi har en mörkt  tid  både i vår vardag och en mörk årstid  så  vi försöker på alla möjliga vis  hitta på en massa härliga/roliga saker så vi orkar gå framåt. Nu försöker jag hitta ett hotell i min smak för jag har inte ännu bokat och det är så roligt att kolla, jämföra ,följa med prisen hur dom varierar....det är nog så gott som min heltids hobby att följa med flyg och hotell priser kan man säga.






Det var meningen att Mikko och jag skulle åkt på två man och spendera några hotell nätter men så tänkte jag att nog kan också kidzen hänga med för dom skulle bara ha behövt en dag ledigt från skolan....men nu ändras våra planer. Mikkos kommande resor  ett tag framöver kommer att vara  mellan Björneborg ( han är hemma därifrån ) och Åbo för att kunna vara med sin mamma så mycket som möjligt den sista tiden hon har kvar.

Så nu som det ser ut åker jag ensam .Har som sagt inget emot att resa ensam..... det är riktigt roligt det också och  då brukar jag göra allt sådant som jag tycker om nämligen bara ta det lugnt min egen takt. Då vi reser alla så har man hela gänget att anpassa sig efter.

Jag blev och tänka på en ganska rolig sak igår då jag var på jobb......nämligen dom åren som vi aktivt var i stugan... då for vi så gott som  ALLA veckoslut för ett par nätter dit ( ca 170 km  bilväg tur/retur plus båtväg) och då skulle det tankas bilen, båten , köpa en massa mat som man också skulle stå och laga , så var det  katten som skulle med och ibland hade den kattungar så då skulle ju dom också med  , då var det på den tiden som också alkoholdrycker skulle släpas med...allt från öl lådor till vindunkar...vi släpade på dricksvatten dit.,kidzen skulle släpa med en massa saker plus det ena och än det andra...men tänka sig ...då var det ingen som funderade att... "hur har ni RÅD och ork att varje veckoslut åka till stugan"....för inte var dessa stugveckoslut gratis kan jag berätta.

Som nu då vi reser mycket så får vi titt som tätt frågan ..."hur har ni RÅD och hur orkar ni hela tiden flyga och fara"??

Om man tänker då jag/vi  reser till Gdansk så  brukar jag hitta  tur/retur för 20 e mitt i veckan och då är det över 700km till Polen och de tar mig lite på en timme. Behöver bara packa en liten flygväska, har nära till Åbo flygfält  från flygfältet i Gdansk ta mig till hotellet och sen bara kasta upp fötterna på sängen .Brukar  försöka nu och då välja  hotell med pool och bastu för det är ju så skönt att på kvällen då man kommer dit gå och simma och basta och sen krypa ner i rena lakan och detta gör jag ju inte alla veckoslut.





Sen våra stora resor blir ju absolut mycket dyrare och dom  planerar vi långt  före vi åker. Så med andra ord så planerar jag hela tiden. Nu skall jag på allvar börja söka bra pris på vår kommande kryssning 2020 och kommer spara aktivt i ca 1 1/2 år för just den kryssningen. Sen har jag en massa andra små projekt som gör det möjligt för oss att unna oss dessa hotellnätter nu och då. Sen min stora dröm är att få göra samarbete med något hotell.

För tillfället har jag flera kompisar som just nu är på kryssning . Några i Medelhavet och en som åkte med nu då dom förde Symphony of the Seas från Europa till hennes hemma hamn  Miami....han är på en tolvdagars kryssning.Gissa om jag fått se en massa fina foton.

Mikkos stora dröm är  att då han fyller 50  vill han att hela familjen åker på en sådan 12 dagars kryssning då dom för  fartyget  till Miami...kanske vi får ihop rese kassan på 4 år. 

Ni som tittar in här...hur gör ni för att orka er igenom en lång lång mörkt höst??

Som ni ser på fotona så har jag höstmys i hytten....batteri ljus och mina favorit sidor.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar