fredag 1 februari 2019

Tema för kvällen

  Har alltid tyckt om att ordna kalas och fester och då pratar jag om temafester. Finns inget roligare än att med olika dekorationer få till en härlig stämning för en fest eller som idag ...en mysig familje kväll.





Ni som flitigt läser min blogg vet ju att då jag är hemma på ledigt och jag/vi inte har något annat inbokat ja då är veckosluten inbokade ändast åt min familj....så skönt då kidzen har skolveckan över och man vet att nu är det två sovmornar för dom skall inte denna söndag och simma och vi alla får lata och slöa oss här hemma. Mikko är också ledig på söndag så nu får vi hoppas att ingen i misstag lägger någon förbaskad klocka och ringa.



Förra gången jag var ledig så hade vi Usa och Disney tema ...då åt vi hamburger middag.....idag blev tema Mexico med massor av goda tacos och fajitas. 

Vi brukar ofta bara köpa magneter då vi reser i olika land men ibland vill kidzen ha någon liten suvenir och då brukar jag få användning av sakerna här hemma då jag har mina tema kvällar.







Sen har  jag fått av min kompis Jill i Usa en härlig skål och en kopp då dom var till Mexico som jag dekorera bordet med idag. Den lilla gröna banjon och små sombrerona är köpta då vi var i Cozumel , Mexico och kryssade med RCCL. Den stora röda Sombreron har min pappa köpt i Mexico...han har faktiskt varit i Usa för jätte länge sen på semester.Han kom och hälsa på då jag  var lite längre i Usa och då åkte han och jag ner till Mexico.












Det är så roligt med dessa tema kvällar i synnerhet vi som har resa till vårt stora hobby för då blir det automatiskt att sitta och diskutera , planera resor tillsammans och kidzen lär sig en massa nya saker om olika kulturer som vi sitter och pratar om. Att få sitta och äta olika kulturers maträtter tillsammans uppskattar alla i vår familj...vardagen ger inte ofta dessa chanser med en massa hobbyn och tidtabeller att passa.

Ikväll sa Mikko att han gärna vill tillbaka till Mexico och visst skall vi någon gång tillbaka dit. Då skall jag faktiskt köpa hem lite mera dekorationer därifrån...älskar deras granna färger som dom har i sitt porslin och deras fina dekorerade dödskallar är super fina ( kolla på google dödskallar mexico).





Försökte med mitt dukande skapa en så mixad och grann färgkombination som möjligt för att få fram de glada färgtema som finns i Mexico... hade faktiskt planer att åka och köpa lite dekorationer men hann inte så jag tog det som jag hitta hemma och grannt blev det i alla fall. 

Sorry att jag använder sugrör för det vill ju alla att man skall sluta använda...men tyckte det piggade upp. Sen hade jag  strössel i turkost så jag tyckte det passa att strö ut på duken bland alla andra färg kombinationer.







Vi var så gott som sprickfärdiga då vi tackade för maten .....men fy tusan det var gott ...Mexikansk mat är absolut min nummer ett mat. Men måste erkänna och det håller Mikko med att taco/fajita ingredienserna är mycket godare i Usa....blir en helt annan smak då man köper deras ingredienser.





Tyst och lugnt här hemma ...alla har somnat. Mikko är den ända som måste stiga upp långt före tuppen ...han har klockan och ringa på 04.00....jobbet kallar..stackarn. Men han får ta en Power nap på dagen så han orkar ta hela familjen med och bowla i morron. Skall fasen visa familje teamet att jag har nybörjar tur och tar hem förste plats...näj nu får jag vara tyst...kommer sluta sist. Mikko och Jaromir är jätte duktiga.
Jaromi har rätt många strikes på sin merit lista.





Mikko bokade åt oss en  bana för två timmar och vi skall dit först till klockan åtta och då är tema Discobowling eller som man säger på finska Hohtokeilailu ....då salen är upplyst i en massa fina neon färger. Skall verkligen bli kul....mera om det på bloggen.

Njut av veckoslutet ...nu blir det go natt !!!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar