måndag 17 juni 2019

Låt denna vackra sommar vara längre

 Idag är min lotto vinst tryggt insatt på banken ( 16.10 euro ) och lägger jag  till några euron så får jag en flygbiljett tur/retur till Gdansk då jag blir frisk....så inte var det så illa fast vinsten inte var så stor.

Brukar åka till Kaarina då jag  lägger in mina resesparpengar som jag sparar i en resemugg för det är så behändigt med Otto automaten som man både kan lägga in och ta ut pengar. 

Nuförtiden finns det inte så många kontor som tar emot kontanta pengar , tror det ända vi har här i Åbo är i centrum och där får man sitta hur länge som helst och vänta på sin tur. Tacka vet jag dessa automater.





 Med den här farten skall jag nog snart bli i flyg skick igen om nu inte som sagt läkaren på måndag bestämmer något annat....det får jag som sagt höra sen. Nu tar vi först midsommar och njuter av det.

Oj oj dom har lovat sådan värme bölja till midsommaren så det blir att  ta solstolarna med och lägga sig ner på Yyteri beach. Ni som inte har besökt den platsen så har ni möjlighet så åk  dit i sommar. Läste just om att den beachen  kom med bland dom tio bästa beacherna i Finland.



Vill  man bli över natt så finns det camping , hotell eller olika stugor att hyra. Bilderna av Yyteri beach är googlade.


Vi tog vår båt hit till Åbo i fjol och det intresse har också lite svalnat. Om man skall röra sig ute på sjön så skulle det vara roligt att ha en båt som man sen också kan lita på...den här som vi har är det lite si som så med. Ifjol strejka den då vi skulle på utfärd så Mikkos arbetskompis fick komma och bogsera oss. Så i år blir säkert båten uppe på torra land hela sommaren. Jag gav en liten vink att vi skulle kunna sälja bort den för onödigt och betala förvaringsplats bara att ha den där och stå.





Igår for vi med bil  till Ekvalla strand och latade oss där hela dagen. Tog med våra sköna solstolar, det är så mycket skönare att ligga i dom och sola än att lägga sig på en handduk. Sen är dom så lätta att ta med. Vi skall faktiskt ta dom med upp till Yyteri och lägga oss på beachen där och njuta. 

Hittade två bra böcker på loppis som jag också skall ta med.....läsa,sola  och njuta i den sköna solstolen.




Fast jag gillar och laga mat ute och grilla  så skall det nog ändå  bli så skönt att få gå till färdig dukad midsommar buffe ...men skall nog ta med mig en hel hög med grillkorv för det finns  platser vid  beachen där man kan sitta och grilla . Så midsommar grillkorv skall jag inte gå miste om....lite midsommar stämning måste det vara.




Mikko ville att vi skulle besöka en plats i Kakskerta , Åbo igår innan vi for hem. Vi har aldrig varit där förut... nämligen Brinkhall gård. Tänk hur mycket  fina platser det finns här i närheten som man inte sett fast jag hur länge som helst bott här i Åbo.

Men då sommaren är så kort och det är så mycket man vill se och göra plus att man också skall hinna jobba  så är det mycket man missar under sommarsäsongen. Men det blir ny sommar igen i nästa år och ny platser att se.










Besöker ni Åbo så kan ni fast ta er en tur ut till Brinkhall och ta er en kopp kaffe ute om det råkar vara en fin solig dag.

Sen i närheten finns det en sk Skogs kyrka. Jag kunde inte gå dit men Mikko och Jaromir for dit och där fanns en lykta, ett kors och stockar man kunde sitta på. Här är lite foton som Mikko tog.









Varför kan inte denna vackra sommar vara längre än några fjuttiga månader.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar