måndag 12 augusti 2019

Skolväskmaraton

 Igår lämnade vi ett regnigt Himos bakom oss...men skall jag vara ärlig så skulle jag gärna ha blivit några nätter till ... nu är vi då tillbaka hemma i Åbo  och  jag känner hur vardagen börjar komma smygande allt närmare. 

Först hade jag då pappa som hade hemhjälpen att ringa mig och sa att hans telefon var sönder....grrrr.... jag står i Ikea och har fullt upp med mitt och då skall jag stå där och förklara att den är oladdadad och pappa...."Nej , den är sönder ". Så jag fräste till att jag kommer dit senare.Jag visste ju det då jag kom dit senare på kvällen att batteriet i telefonen var tomt...puh!!

Sen började vi med att söka skolväska åt Michelle och penal åt Jaromir. Nu är det ju inte att du far själv och söker en liten gullig väska med ett prinsessa motiv och barnet är överlyckligt. Nej nu finns det en modemedveten tonårstjej i huset som börjar högstadiet och vet precis vad hon vill ha. Så det blev att rusa i en massa affärer.


                                                           Bilden googlad


Hon har ju inte direkt någon billig smak...nu var det så att hon såg en Fjällräven Kånken väska för 139 euro som hon tyckte var finast av alla väskor hon såg idag. Jag sa åt henne att om hon verkligen vill ha en sådan så får hon köpa den för sina födelsedags pengar hon har sparat för jag tycker nog det är i dyraste laget för en skolväska.

Stackars mamma och pappa då jag själv  var i tonåren .. jag har alltid också tyckt om sådant som är fint och haft en dyr smak. Men som tur med åren har jag lärt mig älska att gå på loppisar och hitta otroligt fina saker för en liten peng. Likaså hemmet är fyllt av fina prylar från Ikea och sådant jag fyndat från nätet .Skåpen har jag inte heller fyllda med märkes kärl som tex Arabia, Petik osv. ...nej fina Ikea kärl finns i mina skåp.

Om jag  någon gång lite vill lyxa till det så är det på boenden ( hotell) då jag reser...då vill jag unna mig det lilla extra som inte finns i vardagen. Gärna bo på ett lite finare hotell och gärna får det finnas Spa avdelning.

Sen har vi då vår lille filur Jaromir som nog också vet sig på olika märken.Han har nu hela sommaren pratat om en penal som han vill ha då skolan börjar och idag var det en lycklig kille som hittade just en sådan. Fanns bara en kvar i den affären vi var in i så han köpte den ....en lila färgad fin penal.


                                                             Bilden googlad


I morron skall vi då ta slutspurten och se vilken skolväska Michelle väljer...tror ibland det är jäkligt bra att barnen  måste använda sina sparpengar om det är något dom vill ha för att verkligen se att allt kostar och att pengar inte växer på träd.

Som idag såg Michelle ett par fina sandaler och jag sa att hon får köpa dom för sina egna pengar , hon hade hjälpt till att städa här hemma medan vi var i stugan och fick en liten peng av Mikko. Men så blev hon plötsligt lite tveksam och tyckte att då ändå sommaren snart är över så behöver hon inte dom sandalerna, hon ville hellre spara pengen. Det brukar vara så då jag säger att dom får betala själv så inser dom hastigt att dom inte behöver just den saken. 

Nu skall jag försöka få tag på sömnen för det kan bli en dag av fart och fläng i morron...skall till sjömansläkare, så har vi då skolväskmaraton och se om Michelle hittar den rätta skolväskan och skall vi ha papsen med  på utfärd. Han skall få komma ut och se på lite folk och gotta sig med kaffe&bulle på något cafe medan vi rusar runt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar