torsdag 8 augusti 2019

Ficklampa

 Nattbastun gjorde verkligen gott .....som många vet så är jag en " nattuggla " och kommer det förbli...när allt tystnar ner runtomkring är nog en sådan härlig känsla. Dagarna är fullt av program och måsten hela tiden så därför känner jag att kroppen blir så lugn då det blir kväll och jag vet att nu kan jag börja nolla och inte göra något.

Redan det att allt blir så tyst till natten gör så gott , igår då jag satt på terassen (fotot taget på natten)  och alla stugor var mörka och det var så otroligt tyst så kände jag att just det här behöver jag och tycker om. Fast jag hör till den sociala personen så finns det nog inget som gör så gott då man ibland bara får sitta helt ensam.

Fast jag trivs med folk omkring mig så trivs jag också otroligt bra ensam...skulle absolut helt galant kunna spendera någon av mina lediga veckor här helt ensam utan att få långtråkigt...skulle bara tycka att det var skönt.

Jag satt igår på terassen och tänkte tillbaka då jag var mycket ute på Bergön ( andra stugan ) ...har faktiskt varit mycket där ensam innan jag skaffade familj. Långt in på hösten for jag ensam med båten dit och kunde helt med gott samvete spendera ett helt veckoslut där för mig själv utan att få det långtråkigt. Har alltid tyckt om att läsa mycket och bada bastu  plus att jag också tyckte om rött vin som jag satt och smuttade på i skenet av stearinljus.

Aldrig att jag skulle känt mig rädd där fast jag var helt ensam och det mörknade tidigt  på hösten. Det är en stor holme med många stugor men på hösten hade dom flesta stuggästerna åkt hem så ofta var jag nästan ensam på holmen.




Där skulle jag orientera mig fram med ficklampa om jag skulle på  toa för där har vi bara  ute dass....likaså om jag skulle till bastun så var det ju så mörkt hösttiden att ficklampan var ett måste...annars skulle jag nog hastigt ha navigerat mig helt fel.

I bastun satt jag sen i skenet av oljelampa och badade och blandade vatten från grytan med kallvatten i ett tvättfat....visst var det mysigt ...men allt har sin tid. Tänkte i går då jag satt i bastun här att nog är det så skönt att bara vrida på kranet och stå under rinnande vatten och bada bastu i skenet av små led lampor som ger ett så mysigt sken. Tänk i vinter då vi sitter här och bastar och kan ta ett skutt i snödrivorna och sen in igen och värma oss i bastun. Vi kommer att trivas hela gänget.

Minns en gång för länge sen då jag var i Lappland så gjorde jag lika ..ut och skuttade i snödrivan och sjönk så förbannat långt ner att det tog ett tag att ta sig upp så ni kan ju gissa att det kylde lite här och där innan jag var tillbaka på bastulaven. Får se hur det skall gå i vinter ...fryser väl fast i drivan då man på äldre dar blivit lite långsammare i rörelserna. Sen tycker jag också om att vinter bada ( inte gjort det så aktivt). Så ni kan gissa att mina vänner i Kalifornien tycker vi är lite konstig och alltid säger " You crazy Finn " och så skrattar dom åt mina vinter historier.




Kommer dom någon gång hit till Finland vinter tid så skall jag verkligen visa  dom den äkta finska ritualen ....bastu och hopp i snödrivan eller dopp i vaket.

Snart är det igen bastu dags ..pojkarna är nu och sen tar jag natt bastu. Detta är nog verkligen semester och fast bilen står brevid dörren, tv:n är på , el i stugan , tv:spel ,diskmaskin , mikron, rinnande vatten , stugor nära vår  så kan jag med handen på hjärtat säga att jag har sådan otrolig stugstämning. Nu behövs det i alla fall ingen ficklampa då jag skall på toa....bara knäppa på knappen.


I morron om vädret håller sig fint så skall vi styra bilen upp till toppen på Himos skidbackarna och ha oss en lite picknik.....pojkarna valde rulltårta och hallonsaft  som vi skall gotta oss med där uppe.

Nu skall jag ta in några björkkvistar i bastun och koppla av där några timmar








Oj om man ändå kunde stanna tiden för ett litet tag.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar