lördag 31 augusti 2019

Gdansk,Åbo och Himos på samma dag

Tiden går fort då man har roligt....skulle bra ha kunnat bli några dagar extra på resa (som alltid). Lika då jag varit 1 månad i Californien så är jag ändå inte redo för hemfärd utan får alltid samma känsla att jag  kan stanna hur länge som helst. Jag trivs att bo över allt !!

Så ordspråket "Travel is my passion" är nog för mig inte bara ett ordspråk utan en livsstil. Känslan jag får av att resa , se och uppleva går nog inte att beskriva.

Nu är då  minisemester i Gdansk över  och vi hade toppen där , lägenheten så fin , god mat  och super roligt resesällskap...tack Maria att du hade möjlighet att komma med.

Har alltid varit till Gdansk med familjen eller ensam så därför var det riktigt roligt att också besöka staden med en kompis. Men som sagt jag är själv rätt kräsen i val av resesällskap.....det skall vara en sådan person som också klarar sig sig och tar för sig och inte " håller mig i handen" hela resan.Vill kunna  röra mig fritt ensam utan att hela tiden ha den andra fast i mig och en person som också kommer med förslag vad vi kan göra osv ...att inte allt ansvar hänger på mig.

Mikko är ju super med att komma på ideer vad vi skall göra på våra resor och hanblir ibland lite väl ivrig och har programlistan fullspäckad. Själv tycker jag om att göra men gillar också bara att ha sådana dagar då jag inte har något inbokat på resan.

Förstås om jag gör en kort resa (ex 2 dagar) så klart vill jag ju då få ut så mycket som möjligt men då jag brukar vara längre i Californien så har jag nog ibland bara relax dagar då det blir typ poolhäng/ beach hela dagen.

Maria är en resvan kompis och är van och söka , googla och hitta på så hon fixade program åt oss på torsdag som var att vi skulle åka Tram Ferry ( en båt) längs kanalen till en beach i Gdansk och spårvagn tillbaka till centrum....skall visa i ett annat inlägg bilder från båtutfärden.

Då vi kom fram så gick hon och badade och jag kände för att ströva runt och fota och bara sätta mig ner och ta en kopp kaffe ...så vi bestämde vi träff lite senare på en beach terass för att sen senare åka tillbaka till centrum.

Efter det blev det att shoppa lite grann på Foum shopping center och  eftermiddagskaffe med en smaskig tårtbit.

Jag tycker det är  jätte viktigt då man är ute och reser att det skall kännas rätt...att alla som är med på resan skall få säga sin åsikt och man skall kompromissa och alla ska kunna diskutera om tex vad man vill göra eller var man vill äta, ta hänsyn till varandra osv....så därför är det ibland som sagt jätte skönt att också vara en sådan typ som gillar att resa själv....på dom resorna gör man riktigt det man vill och far dit näsan pekar.

Tycker synd om sådana som åker iväg med någon och redan på flygfältet märks dom första känningarna att det kan bli många oeneigheter under denna resa. Det kostar att resa  och det är ju jätte synd ifall resan går på tok just bara för att man kanske inte varit på samma våglängd som sin resekamrat.

Men vi hade toppen med Maria och vi var redan överens om att göra om denna resa något tag då vi vill koppla av från vardagen.Då jag kom hem så var mitt andra rese team ( min kära familj)  eld och lågor och vill också till Gdansk så nu sitter jag och kollar boende och flyg så skall vi försöka komma oss iväg dit i oktober.

Nu skall ni inte skrämmas mina vänner att ni måste vara någon som som rest jorden runt och kan ALLT om resor om ni  vill resa med mig....om ni ger mig lite egen tid på resan så är allt helt toppen.

Jag lämnade mitt hjärta i Gdansk...är så förälskad i denna vackra och mysiga stad.

Skall skriva några inlägg om Gdansk om någon kanske är intresserad att läsa för nu har jag all tid att skriva. Kom nämligen hem från Gdansk igår på efter middagen och runt 20.30 igår  hoppade jag i bilen och började köra upp hit till stugan i Himos.

Mikko måste jobba nu på veckoslutet så han kunde inte komma med, Michelle hade simträningar så hon kunde inte komma och Jaromir ville vara hemma och sköta Majsa katten så det var inte svårare än att jag kom ensam.

Många funderar säkert varför jag inte blev hemma istället men jag måste upp hit detta veckoslut för har en del och fixa innan stugan snart kommer ut till allmänheten för uthyrning.

Skulle gärna velat att vi alla skulle ha kommit hit detta veckoslut men som Mikko alltid säger ...vi hinner nog ännu vara alla tillsammans på stugan och det är sant.Detta är ju fördel med året runt stuga ...stugsäsongen tar aldrig slut.

Om vädret var toppen i Gdansk på +28grader så är det också sköt här i Himos ,sol och +22.

Ikväll skall jag mysa med tända lyktor,god mat och bastu..detta veckoslut kallas på många ställen  Villa avslutningen men jag skall fira att min/vår stugsäsong fortsätter året runt.

Vinkade åt mina grannar i morse.

Brukar ha 5 veckor semester på hösten och vara i Usa men nu då Michelle började högstadiet så skippar jag den resan.Nu tar jag 3 veckor semester i december så vi kan vara här i Himos nästan 3 veckor då kidzen har jullov.

Jag har nu möjlighet att kryssa i då vi vill vara i stugan innan Himos center lägger den ut för allmänheten.....så julen och nyåret kommer vi absolut och hålla själv och fira här....mysigt.

En riktig mysig lördagskväll till er alla och ni som firar Villa avslutning kan se positivt på saken att månaderna går fort och ni snart får fira öppning av stugsäsongen.

• Själv njuter jag av en kopp kaffe i solen och värmen vid en sjö i Jämsä.