söndag 25 april 2021

Är sent ute

Det är på gång....nämligen förberedelser av mjöd till Valborg ( Vappen). Har själv aldrig gjort mjöd själv utan köpt men finns nog inget bättre än hemlagad mjöd och färsk munk med hallonsylt. Längtar redan att få ta mig den första tuggan av munkken och en klunk mjöd på. Mikko lagade första gången i sitt liv mjöd i fjol till Vappen och nu har det blivit hans ansvar framöver att se till att vi har hemlagad mjöd.

Minns i fjol då vi åkte upp till Himos  för att fira Vappen så stannade vi på vägen vid en sjö med en mysig strand och hade mjöd/munk paus....namsi. Nedanför ser ni vår paus april 2020 just då hela Corona kaosen var igång men vi ser ut att vara glada och trivas.

 

 

 

 

 I år ser corona situationen i Finland allt bra mycket bättre ut än i fjol men ännu skall vi inte ropa hepp...vet aldrig hur detta ännu kommer att sluta , själv tror jag att coronan kommer spöka med en lång tid i vårt liv om den ens alls försvinner och  på vägen kommer det ännu att komma en massa olika virusar . Men kanske världen fick sig en läxa av denna och är på ett annat vis förberedd om det  dyker upp någon annan virus.

Är det flera som börjar förbereda vappen , det är säkert i mångas hem nu ämbar fyllda med mjöd som väntas att få hällas på flaskor och en del har kanske redan hunnit hälla upp mjöden på flaskor plus att det säkert finns dom som redan hunnit dricka upp omgång ett och redan är inne på andra omgången att laga mjöd.

 Hör och häpnad ...jag är sent ute men nu har jag hoppat in i ESC bubblan och börjat lyssna igenom Eurovisionsbidragen. Brukar vid denna tid på året kunna dom flesta redan men har inte hittar ESC rycket....men nu ser det ut att börja på allvar för mig. Skummat lite igenom och redan börjar jag gallra låtar till plus och minus listan , det är konstigt då man sätter sig ner och lyssnar med musikörat så märker man hastigt vilka som är helt botten och vilka som verkligen kommer klättra högt. Så till finalen i Maj kommer jag absolut ha min Top5 lista färdig.

Hej Outi där i Norge ....jag gillar er låt i år , det är en låt man måste lyssna på många gånger för att den skall bli bra , Sveriges låt gillar jag , Finlands låt börjar jag också tycka om plus att det nog finns många ännu som kommer smyga högt på min lista. Men återkommer med den senare. Är det flera som redan är inne i ESC bubblan?? Hur är det med dig Pia i Mariehamn ...har du hoppat in i ESC bubblan redan??

En skön , lat söndag åt er alla  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar