fredag 9 april 2021

Vill ha ett frukost skåp!

Det började med att vi satt med Mikko och diskuterade att det är viktigt att kaffe smakar gott då vi ibland dricker en kopp kaffe. Vi har båda varit stor konsumeraren av kaffe men numera blir det någon kopp nu och då och förr då vi drack kaffe så var väl inte smaken så viktig utan det att man fick sin kaffekopp.

Vi har alltid nog kaffe hemma fast vi som sagt inte dricker ofta och då är det Juhlamokka vi har. Köpte som sagt ny kaffekokare till stugan ( Moccamaster) som är känd för att koka gott kaffe. Vi såg framemot att ta oss kopp gott kaffe på terassen  i stugan men vi blev lite besvikna för det smakade inte så gott som vi förväntade oss. 

Hemma har vi också en Moccamaster som redan är till åren men i super bra skick så den får nog hållas hos oss tills den helt ger upp kontraktet.


 

I alla fall så bestämde vi oss att nu provar vi något annat kaffe märke när vi var till Citymarket och handlade och då sa jag direkt  att vi provar på Starbucks för det kaffe tycker vi om. Vi köpte inte det färdigt malda Starbuckskaffe utan vi tog den påsen där det finns bönor och malde det själv i affären och dessa aromer som kom i näsan då bönorna blev till malet kaffe. Kom minnen från långt tillbaka för plötsligt kom jag håg att jag varit med om detta då jag jag var barn och man la kaffepåsen under och så kom det malet kaffe från bönorna.

Vi såg med spänning framemot att på lördag morgon smaka denna kaffe sort , för vi dricker alltid Starbucks då vi är i Usa , skulle det finnas i Åbo Starbucks cafe så skulle jag absolut vara en trogen kund där men tyvärr har vi inte det här. I alla fall då vi smakade på detta kaffe som vi malde i Citymarket så var vi båda överens att absolut mycket godare smak än Juhlamokka. Hällde i riktigt grädde i stället för mjölk och det var så gott så jag drack en kopp till. 

Kaffe är ingen billig dryck och denna påse som vi malde blev ju bara halvfull , tror den kostade runt 4,50e men då vi inte som sagt är storkonsumerare av kaffe så sa jag att denna sort kommer jag absolut att börja ha hemma plus att vi säkert kommer prova lite olika varianter. Nu blev då Mikko eld och lågor och tänker köpa hem en sådan apparat som man maler sjäv så vi köper kaffebönor men så maler vi dom hemma istället för affären och så mal vi bara den mängden som vi dricker så får vi alltid färskt malet kaffe.

Familjen i Usa ( hos dom vi är mycket) maler alltid själv sitt kaffe och det är just så där super gott med goda färska kaffe aromer.

Efter att vi satt och pratat kaffe sorter så poenterade jag åt Mikko att det skulle vara jätte roligt att ha ett sk "Frukost skåp"  men då vi har rätt så litet kök och inte så mycket skåp så kan det vara svårt att fixa till ett sådant. Vi har ett ställe i köket där vi möjligtvist kunde köpa ett extra skåp och med lite egen fantasi få det till ett fint frukost skåp.

Jag har faktiskt inte så länge varit insatt i dessa skåp men dom blir mera och mera populära i då folk planerar sina köksinredningar. Läste just att dom nog redan funnits ett tag men det är väl nu som dessa frukost skåp riktigt börjar bli en trend. Många tippar på att det som sagt är en trend just nu som sen försvinner men det är svårt att säga. Jag skulle absolut tycka om ett sådant skåp där man har allt samlat på samma ställe och få en massa tomma ytor i köket i synnerhet vi som annars har så minimalt med köksytor.

Så får se vad fix och trix Lissu hittar på då jag kommer igång och börjar smida planer. Skulle verkligen vara roligt att ha allt på samma ställe ...kaffekokare, brödrost , blender , kaffekoppar , socker , te osv... allt fint placerat i frukost skåpet. 

Dom skåpen som beställs med i själva köksinredningen har ju färdiga uttag inne i skåpen men köper vi ett skåp och fixar det som frukost skåp så vet jag inte riktigt hur vi skall göra med uttagen för det är ju meningen att det skall finnas i skåpet så du kan använda  sk köksprylarna där.

Har någon av mina läsaren erfarenhet av ett sådant frukost skåp....tycker ni om det eller är det bara en sk modefluga som inte är här för att stanna??

Sen får ni också tipsa på olika kaffesorter som vi kan testa (vi gillar inte alltför mörka  kaffesorter) och är det någon som brukar mala kaffet själv från bönor så tipsa gärna om gott kaffe för nu skall vi smaka på olika kaffesorter. Börjar ju bli fina tider att sitta ute nu och dricka e kopp kaffe eller två.

Nedanför hittar ni en länk som jag hittade på Iltasanomat där dom skriver/visar bilder på dessa frukost skåp eller så är det bara att googla frukostskåp/ aamiaiskaappi så hittar man en massa varianter. Bara att låta fantasin flöda.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000007783469.html


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar