söndag 25 juni 2017

Eeeemil förgrymmade unge!!!

Så var det dags att säga hej då åt två familje medlemmar.....katten och pappa.Jag körde hem dom till landet idag efter att dom firat citymidsommar med oss här i Åbo....och det verkade nog som att dom båda har trivats.

Men som sagt det är nog rätt mycket nu som snurrar i mitt hjärnkontoret innan vi får allt att börja löpa.Men nog blir det väl bra bara det blir färdigt....det är nog många trådar att hålla i och ett jäkla ringas hit  och dit för att ta reda på en massa saker....inte är det någon som ringer hem och berättar hur man skall göra.Jag har ju nu planer och bli pappas egen skötare och det är en del papperskrig innan man får allt fixat....sen måste vi se hur vi gör dom veckorna jag är på jobb...för Mikko har nog mer än väl med sitt jobb (skiftes jobb) och sen kidzen den veckan jag är på jobb.

Men vi skall som sagt se hur vi skall få allt att klaffa...inte så enkelt som man skulle tro.Sen måste jag vara berädd att det binder mig ju otroligt på mina lediga veckor att sköta min pappa.Nu undrar säkert många att varför vi då inte kan fortsätta med hemvården som nu går hos honom....visst är det en perfekt lösning och det underlättar oss jätte mycket att där går någon som ger han medicin då vi som sagt bor så långt borta från Dalsbruk.

Men orsaken att vi vill ha han hit är att han är så jäkligt ensam och han slipper ju ingenstans....där sitter han dagarna i ända inne för han orkar inte ens fara så mycket ut med sin elmoped.Här är det mycket bättre då vi puschar och hittar på saker att göra med honom.Här är  han  illa tvungen att röra på sig och gå lite för att hålla benena igång annars stelnar dom helt

Sen har jag här också på ett annat vis kontroll med allt han gör....han är ju super på att göra en massa saker så att jag får börja reda ut hur vi skall få allt fixat....som tex beställer en massa tidningar,beställde olja utan att jag visste om det...pang så damp det ner en saftig räkning,köpte elmoped då vi var på resa...pang så damp det ner en saftig räkning...han hade beställ asfalt till gången upp till garage utan att jag visste om det ...pang så damp det ner en saftig räkning...sen var det fem före att dom skulle ha kommit och monterat in nya garage dörrar för 4000e men som tur var fick jag det stoppat i sista minuten...sen hade han beställt en stor rör remont som jag också fick stoppad i sista minuten.....så ni kan säkert nu förstå att vi inte använder pappas pengar då vi reser för han sköter nog helt garanterat om att dom blir slut!!
Har ibland gått så långt att jag fått betala hans räkningar ....så nu måste det bli ändring och  det är också en orsak varför jag vill ha han hit närmare och bo så att jag verkligen kan hålla koll på hans köpande innan det går för långt!!

Min pappa har början till alzhaimer och med detta inlägg så hoppas jag ni förstår hur tokigt/jobbigt det kan bli med en sjuk familje medlem + att jag hatar alla försäljaren som utnyttjar personer i den här situationen.Vet inte hur många förbannade tidningar jag avbeställt...fick nog då det började droppa in Kalle Anka åt pappa som är 76 år ...då fan röt jag nog till åt försäljaren då jag ringde och avbeställde.I morron har jag igen en tidning som skall avbeställas....vet inte hur många detta år som jag ringt  och sagt upp!!

Detta är ju ett ganska personligt inlägg om min pappa men tror nog inte han tar illa upp för att jag skrivit det här... utan  vill bara få fram med detta inlägg  hur säkert många andra än min pappa blir utnyttjade av en massa försäljare och hur säkert många anhöriga är lika i blåsten med sina föräldrar som hittar på en massa saker.Tror det finns en hel del pensionerade Emil i Lönnebergaren som hittar på en massa hyss här  i vårt långa land......och vi anhöriga får stå och skrika ...Eeeeeeemil förgrymmade unge!!!Tur att man orkar ha lite humor med fast det ibland känns verkligen jobbigt.

Sen har vi ju också vår Majsa kissa som börjar bli till åren...hon blev nu 17 år.Har fått vara en jätte frisk katt...men nu verkar  hon börjat höra sämre och sover jätte mycket.Märker nog att hon också är gammal.


Men nu bara vi får alla pusselbitar på plats så skall vi hoppas det börjar löpa.
Kämpe kram åt er alla som är i liknande situation som mig....vi klarar det nog på ett eller annat vis!!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar