söndag 11 juni 2017

Har en liten city bakgård

Jag tror säkert jag skrivit om det någon gång hur jag  var emot att flytta från radhus till höghus.Orsaken varför vi flyttade från radhus till höghus var den att vi bodde på hyra och den bara steg och steg....så vi bestämde för snart fem år sen att vi köper en lägenhet och betalar åt oss själva + att den här var större än vår radhuslägenhet.
Vi såg nog på olika radhuslägenheter men dom var skitdyra här i Åbo ...så detta var ett bra kap för oss som vill resa och inte lägga alla pengar till boende.

Har många gånger saknat en liten bakgård som finns i radhus ...men gillar jätte mycket vår balkong också som är som ett extra rum.Jag är ju absolut ingen gårdsmänniska som älskar att pyssla med en massa blommor....nej det skall vara enkelt och simpelt.Lite krukor med blommor att vattna och thats it.Hatar så mycket att klippa gräs att jag skulle säkert bli tokig att ha stora gräsmattor att klippa.

Men nu denna sommar kom jag på en super bra ide....i och med att vi inte kommer att vara så mycket ute i stugan i år så tänker jag ta vara på vår sk bakgård i och med att vi bor på marknivå...ända nackdelen är att jag inte kommer ut direkt från balkongen.Vet att endel som bor  på marknivå här i vårt hus har lagat dörr att dom kommer ut direkt från balkongen.

Jag köpte ju två solstolar som jag placerade utanför balkongen sen hade jag två små granar köpta till julen från Ikea och dom har vuxit till sig så dom placerade jag också brevid balkongen.Skall byta till lite storre krukor och så ska jag köpa en liten gran till.  Kommer  att lägga i små ljusslingor sen då det blir mörkare tider ...kommer bli hur mysigt som helst.

Satt och skrattade åt mig själv häromdagen då jag satt på balkongen och drack te ....och våra gårdskarar klippte gräset och trimmade och lagade fint på gården.En av min vän i Usa har ju sina två gårdskarlar som kommer en gång i veckan.Blev direkt och tänka på henne....tammetusan nog har jag också det lyxigt med egna gårdskarar .....får sitta och njuta av doften av nyklippt gräs utan att själv behöva göra nånting.Jag har lärt mig att njuta mera och mera av livet utan att känna att jag är lat då andra gör saker istället för mig.

Nu är gräsmattan klippt,stolarna på plats ja då lovas det ju förstås regn i morron....men då kan jag ju  istället sitta på vår mysiga inglasade balkong.Så jag tycker inte alls det är  någo tokigt att bo i höghus.Som jag sagt förut det passar oss perfekt,vi har gården alltid tip top utan att själv behöva göra något... men vet att det säkert finns många som aldrig skulle kunna tänka sig bo i höghus.Men som tur så finns det en massa olika varianter hur man kan bo.







Våra buskar tog lite skada då som dom drenerade....men dom växer med go fart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar