söndag 17 mars 2019

Skillnad med familjeresa och resa ensam

Dagarna går fort då man har roligt och två dygn i Gdansk går nog så otroligt snabbt så ni som åker dit och vill gå runt  men god tid så rekommenderar jag att ni  helst stannar där tre nätter eller fler.

Nu då vi reste hela familjen så var programmet helt öppet och ofta är det så att då vi reser med barn så blir det oftast att göra sådant som dom gillar att göra på resor och äta på sådana ställen där det finns något som alla tycker om.

Sen då vi reser på två man eller att jag åker ensam så blir programmet ofta lite så där vuxet...tex gå runt och se på en massa fina hus....som i Gdansk är jag nog så faschinerad av alla dessa gamla byggnader och kan fast stå hur länge som helst och titta på alla mönster och utsmyckningarna på väggarna.

Men tror nog inte det intresserar kidz som börjar komma upp i tonåren att stå där och stirra på en vägg och dess utsmyckning eller blir faschinerad av en grön dörr  eller en vit cykel som jag tycker blir ett fint motiv för foto....nej dom går nog hellre runt i ett fint shoppingcenter och kollar på kläder.

Så denna resa blev att kidzen fick shoppa och sen var vi ut och äta på kvällen ...roligt att i lugn och ro kunna sitta och äta gott ALLA tillsammans , det blir så sällan nuförtiden med våra arbetstider och Angelica som bor i Esbo att hinna ses. Därför passar det bra emellanåt att samla hela familjen på detta vis för att ha kvalitetstid tillsammans.

Så ni som har rest med barn och sen rest ensamma  vet ju att det skiljer sig nog rätt mycket på sådana  resor. Som tex då jag var ensam i januari till Gdansk då gjorde jag precis det jag ville utan att behöva tänka på någon annan. Tycker om att sova länge på mornarna, tycker om att ha en bok med där jag kan ligga och läsa , som jag skrev så gillar jag att snusa mig fram och se på en massa fina saker/ställen och också fota en massa fina bilder.

Då man är flera som reser ( familjen) då  anpassar jag  mig så att vi alla har det roligt och det är nog att hålla i många trådar då man är 5 olika personligheter som vill åt olika håll och kanske göra lite olika saker. Men det gick nog bra ...man delar upp sig då det är dags att shoppa så behöver ingen stå där och pusta och tänka att är det snart klart.

Jag hittade denna jumper åt Jaromir och frågade om han ville ha den...han blev ju helt eld och lågor..."Yess Rick and Marty....själv vet jag inget om vad det är för typer. Alltid lär man sig något nytt.

Mikko och Jaromir for  iväg på sin runda , Angelica ville söka upp affärer med smink  och Michelle ville köpa kläder så jag for med henne. Skrattade för mig själv då vi kom in i klädaffären och jag stod där med Michelles vinterrock , min ryggsäck , sen samlade hon ihop en hög kläder som hon ville prova och jag skulle också hålla i dom osv....så jag kände mig precis som en vandrande klädhängare där jag gick efter henne.

Men är det en familje resa så är det...vad gör man inte för sin familj. Jag är själv så mycket ledigt så jag kan när som helst då jag hittar mina fynd resor hoppa på flyget och åka ett par dagar till Gdansk för mig själv och göra det JAG vill eller så åker vi med Mikko på tvåman och går runt och njuter av tumis tid . Nu då det var familjeresa så ville jag att kidzen skulle ha så roligt som möjligt och  minnas denna härliga stad med glädje för ingen av dom har varit i Gdansk förut. Då kidzen shoppat färdigt avslutade vi med glass, kaffe och smoothies.

FORUM shoppingmall i Gdansk

Det som dom också  hade på önskelistan var att få åka upp i Amber Sky ( skall skriva ett skillt inlägg)....det stora city hjulet där du ser ut över staden och det gjorde vi och glada var dom. Nu åkte vi dagstid och nästa gång vi tar en familjeresa till Gdansk så lovade jag att vi åker på kvällen då det är mörkt och ser all fin belysning över staden.
För en stad är helt annorlunda då man ser den i dagsljus och i mörker.

Därför är det också roligt att se stora städer då det är dag och natt. En stad  ( finns säkert många )som är så otroligt mäktig att landa i då det är mörkt är Los Angeles ...oj oj detta hav av alla lampor som aldrig verkar ta slut och dessa "pärlhalsband" ( bilar) på Freewayen . Det är en syn som jag ännu inte tröttnat på fast jag sett det massor av gånger.

Är glad att vi alla var nöjda med vår resa och kidzen gärna vill till Gdansk igen för det är nog så behändigt att flyga dit från Åbo. Sa åt Michelle att kanske vi åker dit något tag bara hon och jag...men då var hon hastig med att poentera att vi skall också ta Angelica med...en sk tjejresa.

Wizzair flyger rätt så många ställen så nu skall jag sakta börja planera vår semester resa i augusti. Håller aktivt på att jämföra flygpriser. Plus att jag redan har samlat en del wizzair kredit som jag får då vi bokar hotell via Wizzair där jag är club member.

Krakow skulle vara intressant och sen åka runt där till  olika ställen , sen skulle jag kunna tänka mig Sopot eller så skulle jag gärna se Kaunas sommartid och ta en sväng till Vilnius. Mikko röstade för Krakow.....så det skall bli intressant och se vart det till slut blir då allt är färdigt bestämt.

Dessa ställen är bra att åka till på sommaren för fast priserna trissas upp över allt  sommartid så kan man till dessa ställen flyga relativt billigt , bo billigt och leva billigt.

Nu blir det god natt för i morron är det vardag igen...välkommen kära måndag.

Den här såg jag i ett skyltfönster...fin tycker jag.