onsdag 20 mars 2019

Oj vad vi gottade oss.

Har alltid tyckt om god mat ( läs ohälsosam mat ) och det syns ju nog på vågen men men orkar inte hela tiden tänka på det och i synnerhet då vi reser så tänker jag absolut inte på vad jag stoppar i mig....nej då skall det vara gott i alla former från sött till saltigt.







Tycker om att prova äta på olika ställen , olika maträtter men om jag hittar någon favoritplats så kan jag gå dit om och om igen. Ni som läser min blogg vet att min nr1 favorit mat är mexikanks mat och nu då vi var i Gdansk så ville jag ta kidzen med till mitt favorit ställe Pueblo. Mikko och jag har varit där en gång på två man och äta och senast då jag var ensam i Gdansk åt jag där och nu for vi dit igen. Maten är så god där, fast nu denna gång sa Mikko att han tyckte den mexikanska maten vi åt i Kaunas/Lettland var godare än den här...själv tycker  jag om båda ställenas mat.

I alla fall så for jag dit redan på fredag dagen för att boka bord till kvällen men tyvärr var jag för sent ute, hon menade på att det måste göras åtminstone tre dagar tidigare eller mera......det är så populärt ställe . Men i alla fall då vi kom dit på kvällen sju tiden så hade dom rätt så snabbt ett ledigt bord åt oss men vi fick två timmar tid att äta för sen efter det var det bokat för någon annan. Vi hann helt bra på två timmar men då jag äter ute vill jag nog helst äta utan att passa klockan....men jag vet till nästa gång att jag bokar redan innan vi åker på resa.

Så ni som skall till Gdansk...kom ihåg att boka bord i go tid oberoende på vilken restaurang ni skall äta så slipper ni stå i kö.





Så satte vi oss då ner och började gå igenom matlistan....jag har mina favorit rätter jag brukar ta fast jag vet att jag ju nog kunde prova några andra också och sen min absoluta favorit efterrätt varm chokladkaka/glass/grädde det bara måste ja ha då jag är där och äta.Fick dom andra också övertalade att äta den förutom Mikko som bara ville ha glass.







Mikko, Angelica och Jaromir tog som huvudrätt en stor tallrik för 3 personer där det fanns allt möjligt gott att mixa ihop och Michelle tog sina favorit från barn menyn  chicken nugget+ franskisar och hon var så super hungrig så hon ville ha en extra prtion plus att hon sa att det var super gott. Det är bra då maten smakar och prismässigt är det nog jätte billigt att äta ute i Gdansk...fast som min kompis sa att åker man ännu länge söderut i Polen så blir maten ännu billigare och då tycker jag redan att vi åt billigt jämfört med maten i Finland.





För er som inte varit till Gdansk så kan jag här skriva en liten jämförelse då man äter ute i Finland och sen Polen.

Om vi jämför fast då vi alla 4 en gång var ut och åt till Dennis pizzeria i Åbo och nu då vi var i Polen.

*Meny och pris på  Dennis pizza i Åbo:

3 helt vanliga pizzor
1 schnizel+ franskisar
4 st vatten

Slut notan gick på nästan 70 euro


*Meny och pris på Pueblo i Gdansk

1 stor portion texmexmat  för tre stycken personer
1 portion  fajitas +plus tillbehör
1 portion ca10 st friterade räkor
2 portioner chicken nugget + franskisar
1 stor öl
6 stora Pepsi
5 portioner efterrätt....1 glassportion och 4st kladdkaka/glass/grädde

Slut notan gick på 90 euro för allt ....undrar vad vi skulle ha fått betala för hela denna middag  på en restaurang i Åbo eller Helsingfors.

 För er som är intresserade så kan ni ju verkligen  se pris skillnaden och som sagt som min kompis sa att om man åker längre bort  från Gdansk  tex  till Torun så kan man hitta ännu billigare matrestauranger.







Brukar vara hård med det att telefonerna inte skall vara framme då vi äter men vid sådana tillfällen kan jag inte kräva så mycket då jag själv sitter framme med min telefon för att dokumentera foton till bloggen.

Men nog ser det rätt trist ut då alla är helt inne i sin egen lilla  mobil värld...men kan ju nog berätta att inte satt dom så där hela kvällen.....vi hann nog riktigt bra umgås med varandra under middagen.




                                                                 Syskonkärlek...mätta och belåtna!!







Avslutade denna roliga kväll med smaskiga efterrätter för att sen  gå mot hotellet för att sova gott i dom sköna hotellsängarna. Detta kallar jag verkligen att lyxa till det i vardagen då man verkligen glömmer tid och rum och bara njuter av just denna stund och allt vi får vara med om.






                                                 #TRAVEL IS MY PASSION



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar