fredag 1 mars 2019

Äntligen fredagsmys

Så har vi då första mars ...i affärerna ser man att nu är våren på kommande med stormsteg. Alla färger går i mjuka pastell som ofta hör våren till...själv tycker jag lime färgen är en typisk vår färg.




Köpte idag lime färgade blommor och fixade till buketten som Mikko gav mig på bröllopsdagen och sen blev det ännu kvar till en annan bukett. La i några konstgjorda prästkragar men i morron skall jag byta ut dom mot vita rosor så har jag mina veckobuketter klara. Roligt att köpa snittblommor och sedan själv fixa sin egen veckobukett.






Skönt med fredag ...väntar alltid på just den dagen för då vet jag att vi äntligen får sova länge på lördagen då kidzena är lediga från skolan. I morron skall Mikko tidigt på jobb och brukar ju själv vakna då hans klockar ringer som i morse hade han väckning lite före fem och jag vaknade till och fick inte sömn efter det så jag låg sen och surffa på nätet tills det var dags att väcka kidzen.
Men i morron tänker jag dra täcket över huvudet då hans klocka börjar ringa.




Idag kunde jag inte hålla mig längre....måste köpa mämma.







Jag körde kidzen till skolan för jag tycker det sen är så skönt att sen direkt efter åka och handla det som behövs till veckoslutet så har jag det undan. Vem minns dessa nostalgiska Flora paketen...jag minns i alla fall...vi hade alltid dessa hemma då jag var yngre.



For på samma gång då jag var i Skanssi och kollade till XXL vad dom hade för vinter rea men tyvärr var där inget jag gillade. Skulle ha funnits ett par fina oranga vinterbyxor åt Jaromir men näms inte köpa så dyra ute byxor åt den killen för det brukar ofta gå till så att han har dom på ett par gånger och sen har han redan hunnit få ett hål på dom. Så han får nöja sig med dom han nu har...dom är helt okej och tillsvidare hela.




Så har vi då veckosluts traditionen då jag är ledig ...då vill jag skämma bort dom här hemma med att laga något gott , duka fint och så har vi myskväll tillsammans. Idag blev det räksmörgåsar och för Michelle blev det hotdog...hon äter inte räksmörgås.




Märker att det är så viktigt med dessa gemensamma stunder då kidzen får prata och berätta vad dom har på hjärtat och vad som hänt under veckan i skolan osv. Därför kommer jag så länge som möjligt hålla starkt fast vid våra fredagsmys. Idag blev det ingen film kväll dom ville spela och Mikko for tidigt och sova då han har tidig väckning i morron. Jag och kidzen kan ha en filmdag i morron medan Mikko är på jobb.



Han skall i morron ett par timmar och bowla med sina arbetskompisar på kvällen sen efter det  kör han mig om han hinner till Logomo för jag skall med en kompis och se på UMK där dom väljer en av   Darudes tre låtar som Finland kommer att skicka till Tel Aviv i maj till den stora Eurovision Song Contest. Själv personligen så gillar jag ingen av låtarna  men det kommer att vara en kul grej att få se det live då det ändå är här i Åbo. Men jag har faktiskt inte så mycket kontroll vad andra länder valt för låtar.

Igår var jag med pappa till Lehmusvalkama på musik och danskväll. Han har alltid tyckt mycket om musik och tycker det är så roligt att få åka dit ibland och höra på musik. Fast han inte mera kan dansa för att benena är så dåliga så sitter han gärna ända till slut just därför att dom har så fin musik. Sen hör det till att han alltid köper en kopp kaffe och kaffebröd då vi är där....det är liksom lite höjdpunkten.Så jag försöker så mycket som jag hinner och ork köra han dit då jag är ledig.







På söndag skall vi hela gänget ut och gotta oss då det är hans födelsedag...vi har ännu inte planera om vi kanske går ut och äta också men i alla fall blir det kaffe och tårta på något trevligt cafe...har inte ännu bestämt vart.






Gillar ibland att ha fruktfatet fyllt....är så gott att gå och plocka i sig färsk frukt. Men frukten håller ju bättre om man har den i svalt.





 Igår hann jag knäppa lite bilder av det gulliga växthuset som fanns nära Aura å ....idag såg jag att dom hade plockat bort det. Synd att det var en mulen dag så färgerna blev lite grå daskiga.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar