onsdag 12 maj 2021

Ögonmat för samma pris

När reseabstinensen och saknaden av flygfält börjar bli alltför stor vad gör man då ...jo det är så enkelt så man besöker ett flygfält. Jag har länge tänkt att jag skall åka ut till Finavia Åbo flygfält för att bonga flyg  men då jag kollat upp flyg som kommer och far så är det inte många.

 Men idag bestämde jag mig för att åka ut dit och ta med en fika ( lunch och kaffe). Ni som vill uppleva samma känsla ni vet lite "flygfälts pirr i kroppen"  så kan jag berätta att man får parkera 1 timme gratis  mellan 11-14 om man inte vill betala för att parkera.

 

Tror nog att inte många tänker på att åka till flygfältet och ta en kopp kaffe men vi som har resa som en stor hobby  så för oss känns det inte alls märkvärdigt att åka dit. Att över ett år inte besökt något flygfält börjar kännas desperat för mig som flera gånger i året rört mig på mega stora flygfält.

 Det är något speciellt med dessa flygfält det är ju där det roliga börjar då man skall iväg på sin efterlängtade resa eller roliga och roliga nog kan det vara mycket som också strular innan man kommer fram till sin destinations plats (försenade flyg , långa köer, irriterande resenärer osv ) .



 

Men jag gillar dom stora flygfälten och ett som smyger sig högt upp på min favvo lista är Heathrow ( London) men finns nog också många andra fina flygfält.


 




 


I alla fall då jag började närma min flygfältet så måste jag erkänna att fick en adrenalinkick...kändes precis som jag var på väg och resa. Fick lite känsla att jag var på väg till Gdansk för Wizzair flyger från Åbo. Om det ändå vore så att man fick styra nosen iväg på resor igen.

Men då jag kom in på flygfältet så var det allt annat än som förut ...det var tomt, öde , tyst ...nej vill inte att det skall vara så här . Vill att världen skall vara öppen för alla.

 Vet att måga inte delar den meningen med mig för många tycker att detta är bra då allt är stängt och det inte slipper och spridas en massa sjukdomar men men för alla oss som älskar och resa så har detta varit ett konstigt år då du är instängd i eget land mot din vilja. Vi har ju haft det så jätte bra att fritt kunna komma och resa hit och dit.

Jag hade tänkt höra mig för på flygfälet om dom skulle haft information att ge vad som gäller resor till Polen/Gdansk...tex om man måste vara i karantän då man kommer till Polen och hur det är då jag kommer tillbaka från resan att gäller då också karantän eller räcker det med en Corona test. Det är väl så att innan man åker och resa så måste man ha ett corona intyg och det lär vara rätt så dyrt att ta då det inte får vara äldre än ett eller två dygn.

Vet att ni tänker  "hålls snällt hemma nu bara" men det är nog lättare sagt än gjort , har varit över 1 år inom våra gränser nu och längtan utomlands ökar dag för dag. Jag har sagt det förut att jag kommer direkt att åka iväg då det blir grönt ljus , vet att många inte mera längtar utomlands som förr då allt känns så osäkert överallt . Många har därför investerat sommarställen , renoverat hemma och gjort det mysigt för att hållas ett bra tag  innanför våra egna gränser.

 Men jag kommer som sagt att fara ut och resa.Planerar redan Gdansk/Sopot med att följa med priser och likaså sett på olika hotell var jag vill bo nästa gång jag kommer mig iväg dit...nu kan jag direkt säga att jag är inte ÄNNU på väg dit men jag far direkt jag får möjlighet. 

Vet att i mångas ögon är detta helt crazy att sitta och planera resor i dessa tider men vet att många än bara jag är i startgroparna och sen skall ni tänka att det är fritt fram för var och en att resa när man själv känner sig redo. Vet att många är rädda och säkert inte kommer att resa på flera år men för dom så är det ingenting bort om jag tex skulle fara i morron iväg för jag är inte rädd. Sen om jag skulle bli tvingad karantän så visst skulle jag sen följa den regeln. Det är ju det som är lite knepigt ifall man åker utomlands och skall sitta i karantän så då är det ju ingen ide att åka iväg men skall nog forska och ta reda på.

Märker nu då man inte rest på ett år så fick jag mig en ordentlig överraskning...mitt pass blev gammalt i april så nu skall jag här näst söka nytt pass så att jag har det i skick då det blir dags att säga Soronoo!!

På torsdag  har vi inbokat en resa , det blir stugresa som kommer gå via Tammerfors. Mikko föreslog att vi far via där och sätter oss på en ute terass och äter något smarrigt och det var ingen tokig ide. Så nu kämpar jag och försöker  njuta av ställen som Finland bjuder på tills det är dags att på allvar börja klicka flyg på Wizzairs sidor.

 Sen är det med spänning jag ser dessa månader rusa framåt för vi fick av julgubben en Karibien kryssning inbokad till  nästa år och vi hoppas ju innerligt att vi kommer oss iväg på denna kryssning. Julgubben som heter Lissu hittad en superbra deal för länge sedan och slog fast  , man kan säga ett  pangpris för 6 personer (Angelica och Robin kommer med).

 Ser lite nu som då på flygresor till Usa men ännu kan /vågar vi inte boka och slå fast ett datum då vi inte alls vet hur det ser ut sen. Annat var det att resa före corona kaos då var det bara och klicka kryssning och hastigt efter det flyg då det kom ett pangpris men nu får vi nog vänta till sista minuten med att boka flyg till Miami. Men vi har inte gett upp hoppet för resor i framtiden och som ni kan läsa här så är  vi hela tiden i startgroparna denna resecrazyga family. 

Men tills dess så kommer jag att få nöja mig med fikastunder på Finavia Turku Airport , få ju i alla fall vara glad att vi har så nära till ett flygfält så jag kan göra mina små egna äventyr. 

Som ni märker så slutar äventyrliga Lissu aldrig överraska er , små roliga äventyr behövs för att pigga upp vardagen. Inte undra på att jag tycker att alla dagar är roliga ( för det mesta ) det är bara att ha fantasi och hitta på en massa  roliga saker  som att tex åka och bonga flygplan ( såg ett).

 

 


Så nu gått folk ni som tycker att dagarna kan bli lite enformiga i dessa tider så hitta på små roliga saker lovar man lever länge på dom och vink vink till alla ensamma brudar åk ut till flygfältet på lunch för plötsligt då jag satt där och åt så var cafet mitt i allt fyllt med en massa gränsvakter och markpersonal...där har ni ögonmat för samma lunchpris om ni vill se men inte röra.

 För mig räcker min Mikko som ögonmat det är inte därför jag åker ut och lunchar till flygfältet för att se på gränsvakter visst inte ens om att dom lunchar där.

I alla fall så var jag super glad då jag åkte därifrån och fått lite flygfälts vibes , det som saknades var myller av passageraren som rusar runt och är lite så där vilsna och trissar upp resestämningen.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar