söndag 28 oktober 2018

Frågor och svar

Sitter jetlaggad i soffan och läser en massa bloggar och råkade läsa detta inlägg på  http://jarina.fi/2018/october/en-lista-om-resor-2.html (klicka på länken ) och tyckte det passade mig så bra nu då jag är inne i min resebubbla.

Kanske det ger tips och ideer åt nån som tittar in på min blogg och så kan ni också klicka in er på Jarinas och Jennifers blogg om ni vill läsa deras svar. Detta var en kul grej.


VÄRSTA RESAN

Jag har rest mycket och vad som jag direkt tänker på med värsta resan är nog för mig och  familjen  Egypten/Hurghada. Blev jätte trött på människorna där som var JÄKLIGT påflugna. Kunde inte gå någonstans förrän dom skulle sälja något plus att vi hade jätte otur med vädret ...kallt och blåsigt.


BÄSTA RESAN

Usa och då är det nog Kalifornien som är mig varmt om hjärtat. Har varit i 5 delstater och ett ställe jag vill på nytt någongång är Hawaii. Sen älskar jag att kryssa i Caribien  ,har sett en massa fina öar och det som jag aldrig tröttnar på är nog det super turkosa havet.Sen  dessa Royals stora Oasis class fartyg.... är som stora flytande 5 stjärniga hotell. Skulle kunna kryssa flera gånger i året om jag hade möjlighet.



STÖRSTA ÖVERRASKNINGEN




Det är absolut Polen (Gdansk och Sopot ) ...min storra passion har alltid varit och kommer vara Usa ....men blev positivt överraskad av Sopot och Gdansk. Fint , mysigt , moderärn allt ihop mixat så det blev verkligen tummen upp. Fina hotell och god och billig mat för att inte tala om hur billigt och bekvämt at flyga med Wizzair direkt från Åbo...lite på 1 timme så är man i Polen/Gdansk.





SMULTRONSTÄLLEN JAG HELST INTE VILL AVSLÖJA

Jag har väl inte direkt sådana  ställen som jag inte vill avslöja...för då vi har kryssat i Karibien så hinner man inte snusa sig fram till alla paradis beacher...men tror att det finns en hel del av dom där om man skulle ha tid. Men en ö som jag någongån vill besöka med länge tid är St Maarten och sen tror jag att det finns en massa smultron ställen i Franska Polynesien där jag ännu inte varit (finns på min bucket list).

SÅ FÅR JAG TIDEN ATT GÅ PÅ FLYGET






Har alltid en bok med mig på flyget ( läser helst thrillers ) sen ser jag gärna på nån film om det finns någon som faller mig i smaken ...mysigt då belysningen släcks och man tar pläden runt sig, en bra film och godis...så får man bra tiden och gå på långa flygresor. Sen har jag ner laddat i telefonen " Ordsnack " som jag brukar spela.




FAVORIT STAD




Jag är egentligen ingen stadsmänniska då det gäller resor ...är hellre den som ligger med en bra bok och latar mig i solen hellre än springer runt i storstäder så därför har jag faktiskt inte som mycket storstäder prickade på min rese lista.Men då jag i ungdomen var till Australien så gillade jag faktiskt Sidney.

Nu undrar många varför jag inte skriver Los Angeles men skall jag vara ärlig så är det too much i denna stad...trafiken helt kaotisk...men sen i det stället att köra söderut från LA faller mig mera i smaken plus att i Usa finns faktist en av min absoluta favorit stad ....Las Vegas...en stad jag blir så glad av att vara i ....oj oj känna stadens puls, alla fina hotell och sist men inte minst alla härliga shower.









TAR JAG ALLTID MED MIG




Telefon är ALLTID med ( använder den då jag fotar mycket) orkar inte mera släpa på vår stora system kamera. Sen har jag ALLTID vår resevåg....är en stor shoppare då jag reser så jag måste ha koll hur mycket vikt jag har på bagaget och dom mindre väskorna. Sköna skor . Burana finns också alltid med för det värsta är då du plötsligt känner att huvudvärken kommer smygande och du sitter tex på flyget och vet att du har en ca 11 timmars flygning framför...då vill man ABSOLUT inte ha huvudvärk. Pass och kreditkort , efter att jag nu denna gång blev hackad på mitt kreditkort så kommer jag härefter ALLTID ha ett reserv kort med då jag reser.





UNDVIK

Jag undviker att packa ner saker som väger för mycket. Har mycket kläder  som är gjorda av tunna , bra material och med sådana får man ner vikten mycket i bagaget. Sen är jag den som har lite svårt att sluta packa ...det blir ibland för mycket onödigt....då jag vet att mycket finns där då jag kommer fram. En sak som jag aldrig packar med är schampo ,balsam och duschcreme...köper det då jag anlänt och sen finns det ju resestorlekar av dessa produkter som man i så fall kan ta med för at minska vikten i bagaget. Om vi är hela familjen till Usa så betyder det 4X 23 kilos bagage och då  kan ni säkert gissa vem av oss som fyller upp det mesta utrymmen i  bagagen ...RÄTT...det är nog jag.


HIT ÅKER JAG ALDRIG IGEN







Det är nog Egypten och absolut inte Hurghada. Många älskar detta land men jag fick absolut ingen känsla att jag vill dit igen. Man skall väl aldrig säga aldrig men om vi sitter hemma och planerar resor så är det nog ingen av oss som till först jublar EGYPTEN..nej tack!! Om man sen igen tänker att jag knappt hinner till Finland från Usa så har jag NÄSTAN  bokat färdigt följande resa dit igen ..då kan man nog säga att man VILL tillbaka.



VIKTIGASTE PÅ HOTELLRUMMET



Foton från ett av hotellen vi bott på i Gdansk .






Helst  en stor, härlig , skön, och bred King Size bed och sen skall det vara rent och fräscht. Sen gillar jag  moderna hotellrum med det där lila extra då man verkligen känner att man får det man vill ha för pengarna och inte behöva vara besviken då man checkar ut. Har spenderat många nätter på olika hotell och dom flesta ha varit HELT efter mina förväntningar...några besvikelser finns ju nog bland med men dom går att räkna på en hand.






DRÖMRESEMÅL

Denna lista kan bli hur lång som helst men skall skriva ner i alla fall några.



  • Usa alltid Usa och det landet slutar jag ALDRIG besöka ...det är ett så stort land med så otroligt mycket att se och göra och fina beacher förståss!! Las Vegas kan jag besöka hur många gånger som helst...blir så glad av den staden
  • Caribien....vill ALLTID dit tillbaka....massor med fina öar som jag ännu inte hunnit besöka och drömmer att kunna kryssa längre än en vecka. Vi brukar prata men min man att fast tre veckor i sträck skulle vi kunna kryssa om vi hade pengar...vi älskar dessa lyxkryssningar...helt vår grej.
  • Sen vill jag kryssa i Franska Polyneserna och se öarna där
  • Seychellerna är på min bucketlist
  • Fast jag inte är stadsmänniska då jag reser så drömmer  jag att åka med min man på tvåman till Singapore och uppleva pulsen i en storstad..har hört mycket bra om just Singapore men alla ser vi olika på olika ställen. Men tror det kan vara en stad jag gillar att se.
  • Körsbärsblommning i Japan
  • Åka på nytt till Austarlien ( varit där i ungdomen ) för att stanna lite längre och se olika platser med god tid.




Några foton från Karibienkryssning finns flera foton i mina inlägg då vi varit och kryssat i Karibien.






Nu är det bäst att sluta för tror annars jag sitter här och skriver drömresemål ännu i morgon bitti. Men här är i alla fall en del...så som ni kan läsa mellan raderna så vill jag hellre resa  längre bort ...har inga direkt drömresemål i Europa.

PINSAMMASTE HÄNDELSEN PÅ EN RESA

Kommer nog inte på något så här snabbt nu....ja nu minns jag en gång då jag var i Chicago och skulle byta flyg då jag skulle flyga till LA. Ser på min biljett att där står mitt gate nr och jag går lugnt dit. Sitter en bra stund där helt ensam och till slut började jag fundera då ingen annan kom dit att nu måste jag nog kolla skärmen med alla flygtider och gater.....och fan min gate hade ändrats så det var att hoppa på tåget som tar dig till den andra terminalen för att sen springa låååånga sträckor för att komma till min gate och jag är den sista som rusade in i planet. Som tur så hann jag med.
Detta är en nackdel med dessa enorma flygfält att man inte bara kan gå lugnt till sin rätta gate utan det tar sådan otrolig tid att komma från plats A till plats B.

Den som tycker denna grej är kul så svara gärna på dessa frågor på din blogg...jätte kul att svara och också jätte roligt att se hur andra svarat . Lycka till.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar