lördag 27 oktober 2018

Min semester slutade i katastrof

Tillbaka till familjen ,tillbaka till mitt hem och tillbaka till KALLA Finland....för mig är det verkligen kallt som spenderat lite över en månad i sol och värme och där  dagar bjöd på värme mellan 22 - 27 grader...så visst känns +2 kallt. Detta är bara början mot vad som komma skall snart är vi djupt ner på minus sträcket...usch och fy.





                                                                           USA

Men nu lever jag på minnen och tankade så mycket sol så att jag klarar mig till nästa resa.....med andra ord inte så länge....för jag vill resa hela tiden. Men måste lite jobba emellan.

Hade en super härlig semester som slutade tyvärr i katastrof om man kan säga så...i alla fall för mig en katastrof. Har nämligen rest hela mitt liv och använder kreditkortet  alltid på resorna (aldrig kontanter)  och förstås alla våra resor bokar jag med mitt kreditkort på nätet ... men aldrig har jag varit med om detta som hände nu....och någon gång måste väl vara den första.....mitt kreditkort blev hackat och nån jävla idiot tömde det på över 1000 euro innan jag märkte det och fick det stängt. Shit och shit igen!!!!

                                                                      England

Så nu sitter jag här utan kredit kort och väntar på mitt nya. Men vill tacka min bank Nordea  för ett bra jobb för vad dom nu hjälp mig med här i början sen får jag se hur det framskrider då jag gjort min reklamation och se om jag får tillbaka något...dom menade nog på att det kommer att ordna sig då dom kollat upp  och kan se att det är någon annan som hackat mitt kort. Det som dom nu sett är vilken adress mitt  sk kopierade kort använts och det är på andra sidan Usa  (Dallas ) där jag inte ens aldrig varit. Så jag har ju min flybiljett som bevis att jag bara varit i Usa/Californen under hela min semster.

Det var redan något krångel med mitt kort lite innan dom lyfte pengar...jag skulle åka till affären och köpa vatten och plötsligt säger dom i kassan att kortet inte går att använd...tänkte att det var lite strul på linjen....så jag lämnade vattnet där och tänkte okej jag åker vidare och provar köpa en kaffe på Starbucks där det var likadant....går inte att köpa med kortet. Trodde först det var något med linjerna för det var en gång på Macy´s som det först inte gick att betala ...men sen då jag prova på nytt så gick det och hon menade att det kan ibland vara så att bankerna kollar.


                                                                    Sverige

Nå i alla fall så gick jag in på mitt konto och på min kredit stod det " varoitus" (varning) och jag blev verkligen fundersam...har ju aldrig varit med om detta. Men som tur så har ju min bank Nordea dygnet runt chatt så jag hastigt in på chatten ...blev ju faktiskt lite orolig  då jag inte hade kontanter (kanske några futtiga dollar ) , inget extra kreditkort och där står jag helt plötsligt med ett kort som inte fungerar.

På chatten menade hon att det verkade vara något konstigt så därför stängde dom kortet ...sen frågade hon om jag hade tappat kortet och jag svarade nej at jag har det i handen och skulle behöva få det öppnat för jag skulle ju resa mot Finland om några dagar och hyrbilen skulle fyllas upp med bensin och lite smått som ännu skulle shoppas.

Så hon sa att hon därifrån kan öppna kortet och så var det klart och det gick att använda det igen....oj känslan då du vet att kortet fungerar igen.....men den lyckan varade inte länge för följande dag hade någon annan också tyckt det var roligt och använda mitt kort och ännu en gång efter det hade nån tyckt det var roligt och använda mitt kort igen....dom sa på banken att nån hade provat en tredje gång men det hade inte gått igenom för då hade det hunnit spärrats.

                                                             Lettland

Men jag märkte det först på natten då jag kommit hem efter min marathon flygresa...med många byten och flera länder. Då blev det hastigt att ta till Nordea chatt och jag fick hjälp av kille där och han stängde som sagt kortet åt mig och la nytt på beställning. Sen sa han att jag skall göra en reklamation. Pratade ännu med banken följande dag och hon sa att sen då dom har fått mina uppgifter så börjar dom gå igenom allt och det kan ta upp till en månad.

Nu ser man hur van man är med att använda kort...känner mig så tom då jag inte har mitt kreditkort i plånboken.

Har någon hamnat i en sådan här situation...hur gick det i så fall ...fick ni summan återbetald???

Sen gick det ju inte på Arlanda som i Strömsö....fick betala en saftig summa för ca 4 kg övervikt på bagaget ...50 euro....det var det som Mikko sa att med dessa billiga flygbolag så är dom jätte noga för det är ju på allt detta dom får in extra pengar.

Så då jag hade betalat för övervikt så fick jag fylla upp mitt bagage till max 32kg så jag tog och flyttade över från min ryggsäck. Jag hade i min ryggsäck 8,7 kg och måste flytta bort saker så att det var JÄMNT 8 kg. Så ni som skall flyga med Air Baltic  kom håg att vara extra noga med dessa kilon på era bagaget .De ser absolut inte mellan fingrarna. Då jag flög från LA  Virgin Atlantic så sa dom inget fast jag hade1 kg för mycket.



                                                        Finland

Men som sagt fast allt sket sig på slutrakan så hade jag en toppen semester och det var inte alls så tokigt att besöka en massa olika flygfält på hemvägen ...det var  roligt måste jag säga....värre var det och komma hem och inte få tag på sömnen. Jag var vaken hela natten ...sov en stund  följande dag för att sen söka papsen från Pargas.

Nu är jag då som sagt tillbaka till vardagen ...bara att öppna dörren så börjar det....sköta papsen,köra kidzen till simningen, handla, byka ,städa, läxor ....ja ni vet allt som hör vardagen till.

Näj hör ni ..packar nog snart ihop min familj igen och så far vi på äventyr.....hemma bra men borta bäst som jag brukar säga ( mitt  ordspråk)....det är nog så OTROLIGT roligt att resa. Tror nog det finns rätt många som instämmer att resa är roligt !!!  

Men sen är det också roligt med Halloween....oj oj oj ...ni skulle se det börjar ta sig här hemma...kommit ganska lågt med mitt Halloween pyntande redan. Fick ju sååå inspiration från Usa ...där var dom i full fart med att rigga upp inför Halloween både inne och ute.

Hoppas ni alla haft en trevlig lördag...jag har det mysigt så länge jag inte behöver ut och frysa.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar