torsdag 3 januari 2019

Hotell Kaunas



Idag skall jag berätta om hotellet vi bor på och varför jag just valde detta. Vi bor som sagt på Hotell Kaunas som ligger vid den långa alle´n och ca 10 min gångväg till gamla stan. Sen finns det stora shoppincentret Akropolis också på gångavstånd från detta hotell.


Jag började planera denna resa med ca 2 veckors varsel för take off och då kan man inte vänta sig att det finns så mycket hotell mera att välja på i och med att det var ny årsveckan. Då jag var in och kollade på Booking så var nästan 90 % av alla hotell bokade.

Sen har jag som  säkert många andra då ni skall bo på hotell ....önskemål om vad som skall finnas på hotellet.




Jag själv gillar
  • moderna, fräscha och rätt så nya hotel
  • vill att det skall vara bra städat ( har alltid mitt städöga med, yrkes skada, likaså ser jag alltid på en massa frisyrer var jag än rör mig) Jag går inte runt och kollar med förstorings glas men vill att helheten skall vara ren och fräsch.
  • Sen vill jag alltid sova i en bubbelsäng helst (king size ) också fast jag reser ensam.....är så härligt och ha hela sängen själv och ligga där och gotta sig i en massa fluffiga kuddar och renbäddade lakan....shit vad jag gillar det. Här på hotell Kaunas är sängen extra bred men ändå inte så fluffig som ofta sängarna är i Usa där har dom verkligen fluffiga King size bäddar som heter duga!!
  • om jag gör stadsresor på vinter (har inte gjort många sådana resor  för jag älskar sol och värme så mycket så åker hellre till varmare ställen) då vill jag att det helst skall finnas en Spa avdelning på hotellet med pool och bastu. Det är så skönt då man varit ute i kylan och gått runt sen komma tillbaka till hotellet och värma upp sig i en skön bastu.
  • sen läser jag ofta vad folk tycker om frukosten för det är också en viktig del för mig då jag reser. Att få sätta sig ner och äta en smarrig , god frukost innan man börjar dagen.
  • då jag i fjold gjorde lite mera stadsresor så vill jag att hotellet skall ligga på gångavstånd och ganska centralt i centrum.Vi gillar att hoppa på bussen och åka runt och se men ändå vill jag bo centralt
  • jag jämför mycket priserna på hotellen innan jag slår fast och bokar och ni skall veta att priserna rör hela tiden på sig. Brukar ibland boka hotell i ganska sista minuten om det inte är riktigt  något speciellt hotell jag vill bo på....kan ofta komma pangpriser emot på slutrakan.
  • Sen är nog också servicen viktig...blir jag bra bemött och gillar personalen och hotellet så åker jag gärna tillbaka till samma hotell på nytt ( i Gdansk har Almond business&spa blivit ett av mina favoriter, likaså PURO som är helt min stil men tyvärr på det hotellet finns ingen pool och bastu) .


Jag har under mina år som jag rest bott på en massa fina hotell så tyvärr har jag blivit lite kräsen och ni som läst min blogg vet hur mycket jag älskar att bo på hotell så då vill jag gärna att det får vara det lilla extra. Sen lägger jag absolut inte hela min resekassa till boende då jag reser. För det är ändå ganska lite man vistas på  hotellet och  rummet.




Jag har en bekant som gjorde så  då han var i Las Vegas så bokade han ett par nätter en lyxig svit på Hotel Cosmopolitan  för att få prova den där wow känslan och sen resten av resan på ett sk  normal pris hotell. Jag har nog också på min bucketlist några hotell här i världen där jag vill bo en eller två nätter ... flera nätter har man inte råd med på dessa hotellet.





Jag valde Hotel Kaunas denna gång för det fanns inte så mycket utbud just nu denna säsong som var ledigt  och hade Spa avdelning och detta hotell pris passade min plånbok.

Nå i alla fall skall jag nu berätta hur jag trivs här på Hotel Kaunas

  • börjar att säga  helt ok hotell men skulle inte direkt själv ge 4 stjärnor för detta fast det står att det är ett fyra stjärnigt hotell.
  • ligger på bra plats här i stan så det är nog nära till allt (gångavstånd).
  • vi har två rum för dom hade inget familjerum ledigt , rummen är stora och jätte höga till tak. Man ser att det är ett gammalt hotell och dom har säkert gjort flera renoveringar. Inredningen ljus beige med textiler i olika färger som ger rummet lite färg.
  • vi har ett rum utan balkong och det andra med balkong mot alle´n . Nu vintertid är det ju inte så viktigt med balkong då man ändå inte vill sitta där ute.
  • restaurangen är nere i källaren så där är rätt mörkt ...men uppe vid info finns ett cafe med stora fina fönster ut mot gatan.
  • badrummets inredning inte så modern som jag föredrar men går  nog bra att uträtta sina behov där för det . Sen har dom ett duschskåp...själv tycker jag om då dom nuförtiden har glasvägg som avbalkar duschen. Känns så instängt i ett dusch skåp.
  • Spa/bastuavdelningen inte den bästa. Liten pool, torrbastu.. ingen ugn att man kan kasta bad, bastulaven så otroligt ostabil så man tror varje gång man klättrar upp där att den skall falla ihop för att inte tala om omklädnings rummen...inga nycklar till skåpen så du kan låsa in dina saker...fanns ett skåp som hade nyckel. Hissen har nu varit sönder dessa dagar vi varit här som tur så bor vi på andra våningen, inte många trappor att gå. Finns en gym avdelning men jag är ingen gym människa...går hellre ut på restaurang och gottar mig
  • Informations aulan ganska liten , trevlig och hjälpsam personal.
  • Ny årsmiddagen här på hotellet får  av oss ett ordentligt minus men det skriver jag om i ett skilt inlägg.
  • Synd då hela alle´n utanför hotellet är under renovering plus som sagt detta är nog inte rätta årstid att se denna stad. Vi har haft jätte kallt, blåsigt och snöyra. Så vi har utnyttjat våra hotell rum mycket för vi har inte  haft lust att gå runt så mycket och se i denna kyla.








 Här är några foton från sk Spa avdelningen/bastuavdelningen













Sen är tycke och smak så olika....vi provar gärna något annat hotell nästa gång vi kommer hit. Men som sagt ni skall inte skrämmas av detta inlägg utan prova gärna detta hotell och se vad ni tycker om det.

                             Detta är inget samarbete med Hotel Kaunas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar