tisdag 20 december 2016

Hoover Dam

 Gå gärna in på Wikipedia och läs om Hoover Dam och den mäktiga bron ....mycket intressant.

Jag har som sagt i ungdomen kört förbi Hoover Dam då vi skulle ett flickgäng till Las Vegas så det blev dom obligatoriska Hoover Dam fotona som man skulle ta och på den tiden körde vi den gamla vägen så det var snabbt ut från bilen och knäppa lite foton och sen styra nosen mot Las Vegas.

Efter det har jag kanske inte egentligen haft i tankarna att jag kommer att besöka denna plats igen förrän Mikko började prata om det redan denna gång vi gifte oss i Vegas att han skulle villa se Hoover Dam...då hann vi inte för vi var bara tre nätter i Vegas och då var det fullt upp inför bröllopet.

Då vi var där i börja på året så var det väl lite diskussion om att  hyra bil några dagar och åker dit men som sagt ..Mikko var inte många dagar i Vegas då så igen blev det inte av ......men nu hade han bestämt att denna gång skall vi dit och se.

Jag var lite trög denna morron vi hade bestämt att åka dit och kanske inte riktigt så på alerten att sätta mig i bilen och åka dit.....men tur att denna utfärd blev av...alltså helt otroligt att se denna plats med egna ögon...hade faktiskt inte så mycket minne av platsen från förr.Och det ligger inte så otroligt långt från Las Vegas, ca 48km

Och den nya bron som dom byggt dit och öppnat 2010...alltså helt otroligt vilket projekt då man står där ochser och  funderar hur fan dom kunnat bygga en bro över där och så där förbaskat hög...vi var upp oc gick på bron och lovar att det nog pirrade i kroppen då man blickade ner över broräcket på 270m höjd.

Det som också är intressan är att Nevada och Arizona gränsen går precis i mitten av Colorado river så dom har ett märke där du korsar gränsen ..så du kan ha ena foten i Arizona och andra foten i Nevada då du stårdär och sen är där två klockor som visar dom olika tiderna i dom olika delstaterna.

Denna plats är också värt ett besök om ni befinner er i närheten...och det som jag tyckte var super bra att det inte kostade att gå runt där och inte heller att gå upp på den höga bron....ofta tar dom för mista lilla visit betalt.Visst hade dom rundturer som kostade och du slapp väl och fördjupa dig i hela denna plats ...men vi var nöjda med det vi såg utan att måste betala en ända dollar.Som när man tänker att på det hotellet vi bodde på så tar dom 20 dollar att åka upp med hissen i Stratospher tornet ,gäster på hotellet åker för 5 dollar per dag (vi han inte upp dit denna gång) så visst blir det dyrt om man tex är en familj på fem och du vill upp i tornet och se.
 Så tummen upp for Hoover Dam att man ännu kunde  tex gå gratis på den mäktiga bron.

Kan som sagt tänka mig att se detta ställe nån gång igen....vill också ta kidzena med dit nåttag...A orkade inte komma med på denna utfärd ..hon var kvar i Las Vegas och njöt i poolen.Hon missade verkligen mycket skall jag säga.Tur att Mikko bestämde att vi skulle åka dit.

Här är jag mitt på gränsen.






Här stog jag på bron och fota ner...det var minsann högt kan jag lova!!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar