torsdag 22 september 2016

Vi föräldrar blir alltid tvåa.

Idag lovade jag berätta om min kommande resa men det blir först i nästa inlägg...blir ett litet såntdär spontant inlägg om ett annat ämne ...lite sådär att vi föräldrar blir alltid tvåa.!!

Pratade med en bekant idag då jag var och handlade hon råkade nämligen sitta i kassan..och jag trodde ju direkt att hon bytt jobb ...så jag sa glatt att  ..jaha du jobbar här nuförtiden.
Fick till svar att ...jo här också!!
Så berättade hon att hon ännu jobbar kvar på sitt andra jobb men detta är extra jobb som hon håller på med flera kvällar i veckan.Lyfter hatten...först stiger hon upp till sitt vanliga jobb ca 6 på morronen ....en sväng hem efter det och sen vidare till följande jobb och allt för att få vardagen att gå ihop ekonomiskt.
Hon har en som just fick körkort ,en som är i gymnasiet och två som är i mina kidz åldrar + alla andra vardagsutgifter som vi alla har....så jag kan bra tänka mig att eurona inte samlas på hög!!

Minns själv då jag var ensam med A och fick  vrida och vända på varenda euro..alltid vara det jag som blev tvåa.
Likaså idag då jag röjt undan kläder från skåpet som blivit för små åt kidzen och kollat vad som behövs för kommande vinter så kom den där bekanta känslan ....igen en gång är det jag som kommer att bli bli tvåa!!Det skall vara vinterstövlar åt båda,M hon behöver ny vinterrock och tossor,J behöver collegebyxor osv.
Men  hade lite turen på min sida då vi var i butiken för hittade collegebyxor för halva priset och en snygg gymnastik dräkt (rock och byxor) åt J för bara 20e....och så hade jag i skåpet hemma nya Sketchers som jag köpt i Usa och dom passade Michelle så behövdes inget tossköp.
Yess blev lite euron över åt mig.

Sen finns det ju familjer som har en massa dyra hobby åt sina barn...dit ryker det också en del av lönen.Minns då min äldsta flicka hade ridning som sin hobby...ups dit har det farit många löner...sen bytte hon hästar mot moped och det var tack och hej till ridningen men inte var det någo billigt med moppe heller.

Vet att vi är  många föräldrar som är samma situation och tänker  att.... när kommer den dagen som det är du själv som är huvud personen och får använda hela lönen bara till dig själv.
Kanske det är så att då man har barn så kommer den dagen aldrig ...för visst vill man ju alltid hjälpa sina barn oberoende är dom små eller vuxna.Förstås när dom blir äldre så måste dom ju också försöka hantera pengar själv och se att det inte finns pengträd där man kan plocka pengar ...men sen är det ju till en viss ålder då barnen inte får någo hjälp annat än föräldrarna....dom är för stora för barnbidrag men för unga för att få någo understöd .....så där är vi föräldrar igen tvåa och får öppna vår egen plånbok.

Visst är det ju lättare då man är två och delar på saker som behöver skaffas hem och jag har blivit jäkligt bra på att spara så jag faktiskt får ihop till mina resor ....och så egoist är jag (om man kallar det så) att jag vill nog också själv njuta av mina pengar som jag jobbat ihop så därför sätter jag mig ner  och surffar runt efter billiga flyg ,klickar ,bokar och pyser iväg lite nu och då....för att jag är värd det.
Jag kan ju inte vänta tills jag blir typ 70 att sen hoppas jag det är min tur och njuta av det jag får på konto om man ens sen alls får någo på konto ,finns väl inget som heter pension sen.
Nej  det är nog nu jag måste försöka  hålla mig på delad första plats med kidzen och inte alltid bli tvåa!!
Visst tusan måst vi föräldrar också få njuta av det vi sliter och arbetar ihop...förstås är det ju inte alltid det går så.Jag får vara lycklig lottad som verkligen kan unna mig resor fast kidzen suger en stor del av mina euron.

Sen finns det ju dom som inte valt att leva utan barn utan säkert gärna skulle ha en hög med kidz därhemma och villa leva som en familj och som säkert gärna skulle byta från att alltid vara etta till att bli tvåa.

Nå det var lite om det....kan ju inte annat säga att nog  har jag det bra.....har ju på kommande en sådan super ,mega,härlig resa och jag har planerat den för mig och min äldsta dotter.. precis i vår stil.....just nu är det nog små kidzen som verkligen får känna sig som tvåor...nu har dom fått sitt nu är det jag och A som är number one!!
Nog har jag det bra ...är så här lycklig!!
 

Ett pengträd skulle inte vara så illa.

Månne denna ö är full av pengträd :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar