lördag 23 december 2017

När kommer julgubben

 Det börjar närma sig ....dagen som många gott och vänta på ..i alla fall den yngre generationen.Tror det är många barn som kommer skutta upp ur sängen i morron och hela dagen upprepa den traditionella ramsan " när kommer julgubben ".
Jag tror nog vi också kommer att få den frågan ett antal gånger för vår lille man väntar på julgubben.Fast ibland kommer det komentarer som att inte finns julgubben....men ändå vill han tro.Roligt så länge det varar och han får tro om han vill....förr eller senare kommer nog sanningen fram.

Har varit en dag med fixande hit och dit men som sagt allt har gott i min takt och ingen stresskänsla har infunnit sig i min kropp....yess klarade det i år igen...en stressfri julförberedelse.
I morron är det julafton då vi skall njuta av  julbastu,god  mat,lite julklappar och att vi får vara samlade utan inga måsten.

Vågade mig faktiskt en sväng till Skanssi idag efter gårdagens kaotiska upplevelse i Kuppis Citymarket.....Mikko,papsen och jag for på en liten runda.Mikko skulle köpa några presantkort åt kidzen .Medan Mikko och jag fixade med vårt så for papsen på kaffe och mega kanelbulle.Vi skrattade så då vi kom tillbaka för hade han ätit hela sin stora bulle och tyckte det var så tusans gott.

Sen råkade jag faktiskt se en hel del bekanta idag i Skanssi ..verkligen roligt att se folk live och inte alltid genom Facebook.



Sen fick jag granen pyntad,som bäst är skinkan i ugnen,snart igen bastu ( jo jag bastar ofta,så gott som varje dag)sista klapparna skall paketeras,julmusik skall avnjutas här i natt, en alkoholfri glögg skall jag väl hinna med och så skall jag duka färdigt till vår traditionella grötfrukost.Jaromir väntar så otrolig då vi sitter tillsammans och äter gröt på julaftons morgonen....nu är ju inte Mikko med på grötfrukost för han jobbar.Sen brukar Jaromir påminna mig om våra små tomtar som skall stå brevid våra grötskålar varje jul (foton kommer).Visst är det mysigt då man ser hur barnen älskar olika traditioner....fast en del jultraditioner kommer att dö ut så kommer det ändå finnas några  roliga julminnen/traditioner som barnen alltid kommer minnas och bära med sig.

Skulle vara så roligt om alla barn kunde ha en massa roliga minnen från julen men det fin tusen och åter tusen barn som säkert inte ens vill höra ordet jul...och säkert många andra som inte väntar ett dugg på julafton för att dom har en sådan massa trauma som förknippas med julen.



Själv önskar och hoppas jag att  alla skall få en härlig julafton i morron...njut av kvällen och var snälla med varandra.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar