fredag 22 december 2017

Var vill ni fira jul??

Idag skulle jag ha haft go lust och lämna allt och bara sprungit ut.....inte från vårt hem utan från affären.Alltså vad håller människorna på med.

Tog först en snabb sväng till Ikea för idag började jag fixa till Jaromirs rum...lite nya färger och möblerade säng,skrivbord och hyllan.På hans önskelista av färger så ville han ha svart/vit inredning....och jag som älskar att inreda stryrde som sagt kosan snabbt till Ikea och uppfyllde hans drömmar.Ni kan gissa att jag trivdes då jag fick känna att hjärncellerna jobbade för att få till en tuff inrednings stil åt en kille på 10 år.



                                            Köpte denna härliga dyna i fjol i Usa.




Efter det blev det Kuppis Citymarket för jag tänkte jag köper hem allt färdigt idag så behöver jag inte dit och snurra på i morron.....men det var nog inte bara jag som tänkte att jag far tidigt dit på förmiddagen .Alltså där var så förbannat med folk att man slapp ju varken fram eller bak med kärran.Som tur så  har jag ingen julstress alls annars skulle jag nog ha  kört över någon  med butikskärran tror jag.

Nu gick jag bara runt och log och tänkte...." Ni är för fan inte kloka"
.....alltså kärror som svämmar över av både mat och prylar,familjer som går på högvar med skrikande kidz ,åldringar som far fram i snigelfart ,par som tjafsar över små bagateller  tex skall det vara den sillburken eller den andra.....alltså jag bara säger det....tur för alla dessa stressaren att det bara är jul en gång i året.Deras blodtryck skulle inte klara av många sådana helger i året.



 Tillsvidare är granen opyntad ....men kommer foto i morron då den är klar.Jag ville ha min vita gran och Michelle ville ha sin silvergran.




'



Som sagt den som idag har önskat god och fridfull jul så har nog som sagt missat Citymarket och Prisma!!!Där var nog som sagt allt annat än fridfullt där var kaos.Jag är ju jätteglad för alla köpmän för det är nu som det säger klirr i kassan men någon hejd borde det vara.Hos oss säger det klirr i resespargrisen istället för en massa onödigt köp.... det är vår julklapp det.

Denna jul handlade jag NORMAL mängd med mat (tänk hur man sparar in) och inte så mycket att man måste sitta och pina i sig julmat 3-4 dagar för att man inte vill slänga bort mat, köper juklappar som vi har nytta av och inte sådana som slängs i skåpet så fort  man öppnat dom.Tycker jätte synd om sådana som köper bara för att det skall köpas till julen och sen sitter många av dom flera månader efteråt och betalar sina julklappar.Nej hör ni i dessa stressiga tider så är gemenskap den bästa julklappen...att få vara med familyn och ha roligt. 




                 Denna fick jag i fjol till julklapp....passar bra till min inredning.


Hörde på radion då jag kom hem från affären att övernattningar på hotell på julen har blivit jätte populärt...folk vill njuta och komma till färdigt dukade bord och få njuta och koppla av på hotell...det är nog tillräckligt med stress i denna vardag.
Mikko sa att vi fast far någon jul till Karibien och kryssar och jag skulle göra det direkt men sen är det ju alltid prisfråga.Alla pris...flyg,hotell,kryssningar m,m trissas ju alltid upp nästan dubbelt runt juletid.Synd!!Såg på skoj hur mycket dom höjde priset på Nådendalsbad till julen.....idag fredag kostade en natt för två vuxna/två barn 148 euro och på julafton steg en natt till 492 euro...så det är en stor orsak varför vi inte reser runt julen...prisern är verkligen saftiga då.

Jag tycker jätte mycket om traditioner och försöker hålla i dom så här till julen men jag undrar nog i framtiden hur mycket av dom gamla traditionerna finns...människorna lär sig mera och mera att bli bekväma.Tror att fler och fler hellre väljer att sitt vid ett färdig dukat bord och har tid ork med varann än att slava själv hela julen från tidiga morron till sent och när du väl sätter dig ner och skall njuta av kvällen så somnar du helt utmattad efter allt stress inför julen.

Oberoende hur ni firar julen så gör det på just ert vis....just precis så som känns rätt för dig.Det finns inget som är rätt eller fel.Just nu i vårt hem är det ändast  "tomtemor" som är vaken.Klockan är nu ett på natten och nu skall jag i lugn och ro pynta granen och höra på julsånger.En tradition som jag i  alla fall aldrig kommer att bryta det är att höra på julsånger till julen...dom är nog så otroligt fina.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar