söndag 23 september 2018

Övning ger färdighet

 Igår skrev jag om våra liggedagar med Grace och det är ju inte bara hon som blivit uppfräschad utan också personalen som betyder att då vi har liggedagar så har vi sk  storövningar.



Denna gång  var det två storövningar under dessa liggedagar så nu har vi  fräschat upp minnet och finslipat allt som hör till personalens uppgift ifall vi skulle hamna i en en verklig situation

Förstås vet man ju inte hur jag/mina kollegor ombord skulle reagera vid en riktigt situation ...men det är därför vi övar så mycket så vi har det inmatat för att hoppas vi agerar som vi skall  om något skulle hända.



Vi har ju också varje vecka evakuerings och utrymnings övningar då jag är på jobb.

Dessa övningar som vi har på liggedagar kallas för storövningar och det betyder att ingen av personalen vet vad som kommer att "hända " och vad vi kommer att vara med om utan då alarmet går så börjar alla förbereda sig på sina stationer och väntar på mera information.


                 Jag och Heidi är redo att börja evakuera.


Ifjol då vi hade storövning så hade vi möjlighet att från deck nummer 6 prova sliden som du åker ner till livflotten. i vattnet.  Mycket bra att i verkligheten få prova hur det känns och ser lite hur det går till. Sen är det ju helt annat om det skulle vara på allvar....då kan man som sagt inte förutse hur man reagerar....man kanske inte ens går nära sliden utan står någonstans helt i chock.

Min  uppgift ombord är att evakuera personal hytter och om det skulle vara så illa att vi skulle måste lämna fartyget så hör jag till gruppen som klär på mig våtdräkten och åker först med tre andra kollegor ner i sliden till livflotten för att börja ta emot passagerare.

Sen har jag också varit på en mycket bra övning i Lojo som räckte tre dagar där dom har en stor hall där vi får prova på alla möjliga olika räddning tekniker och där det också finns en massa fina effekter som tex ...storm , blåst , åska , regn osv. Där övade vi också brand situationer och blev vinschade upp i en "helikopter " , hoppade från 5 meter och allt möjligt annat intressant. Har också varit  i Mariehamn på övningar.




 Nu är " passagerarena"  evakueradeSt ut på deck och nu skall dom i livbåten som hissas ner efter det.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar