måndag 5 mars 2018

Så blev vi bitna av att kryssa

 Vi är ett steg framåt i bagage jakten....jeees mitt bagage blev hemkört idag ....men två bagage fattas ännu. Hade nästan trott att dom kommer alla på en gång men noup. Men som sagt inte så tokigt att få ett stort bagage hemkört till dörren.

Vardagen kom emot igen snabbt som en vägg.....en del tycker det är så skönt att få komma till eget hem och sova i egen säng efter sina resor. Jag hör nog till gruppen tvärtemot...jag skulle kunna bli hur länge som helst på resa och ungefär komma hem och svänga och fara igen för nog är det så otroligt skönt att få bara lata och njuta.


               Börjar bli en del Sea pass kort i samlingen...vi är redan Gold members.



Tror som oss med små kidz så kastar sig vardagen ännu snabbare över oss för det blir att kolla om vi hunnit med alla läxor under resan, byka upp en hel hög med kläder, fylla upp ett tomt kylskåp snabbt då två hungriga kidz står och gapar efter mat.... sen blir det att man skall stå och fixa och hitta på mat för varje dag igen medan man nu har fått gå till dukat bord ,stiga upp ,lämna all disk och tacka och bocka.

Tur så sköter Mikko för det mesta om alla mejl på Wilma och hänger med vad som händer i skolan...jag sköter om att se att dom får läxböckerna nerpackade ,rena kläder i skåpen osv...listan kan bli lång.






Sa nog redan i Amsterdam då dom ropade i högtalaren ...."last call to all passengers to Los Angeles...go to the gate please " ....att jag tänker fan springa dit och hoppa på det flyget. Tror nog att om inte jag skulle ha familj  så skulle jag nog bara flacka runt värden på all min lediga tid... reser redan mycket fast jag har familj.Skall se vad jag får för ryck här på våren om jag tar en snabbis över till Usa ifall jag hittar billigt flyg.

Nu skall jag ännu i detta inlägg berätta om hur vi blev bitna av att kryssa i Karibien...jag fick på våren 2013 reda på att jag skulle få en bra summa skatteåterbäring och i samma veva kom det ett reklam mejl från RCCL om kryssningar med Oasis of the Seas i Medelhavet....då visste jag precis till vad mina skattepengar skulle gå till...en kryssning såklart.


Vem skulle tacka nej att få se detta färgspektakel...alltså det är helt otrolig dessa havets färger.


Hade  hela mitt liv drömt att få kryssa i Karibien men nu tyckte vi att då kidzen då var 6 och 7 år att vi först provar en Medelhavskryssning.I samma veva hade Mikko vunnit ett present kort på 500 euro från Tjäreborg så dom pengarna använde vi att övernatta 2 nätter i Barcelona innan vi skulle gå ombord på Oasis.

Denna kryssning var med tre stop och platserna var start i Barcelona sen till Malaga och Vigo och slutdestination var Rotterdam för Oasis skulle bli dit på dock två veckor innan dom körde den vidare till till South Hampton för att plocka upp passagerare och sen åka vidare mot Karibien....vi flög sen från Rotterdam till Finland.

Bokar ofta dessa kryssningar 1 -1 1/2 år före vi skall iväg så vi hinner planera ,subtrahera ,addera och planera resebudgeten i god tid.Så denna Medelhavskryssningen gjorde vi september 2014...efter det visste vi att det var helt vår grej och nästa steg skulle bli kryssning i Karibien.

Vi har alltid tyckt om att kryssa och fast jag jobbar på båt så har jag absolut inget emot att åka och kryssa  med min sk arbetsplats Grace eller någon annan båt..vi brukar nog göra en del små kryssningar här i hemknutarna under året.

Då vi gifte oss i Las Vegas 2015 så var det inte så svårt för oss at bestämma bröllpsresan....vi visste direkt att vi vill kryssa i Karibien. Så då blev det bestämt att denna gång åker vi bara på tumis och kidzen fick bli hemma.Googlade jätte mycket och hittade ett superpris för oss två och i början av december 2015 så var det dags för följande kryssning som blev med Allure of the Seas och då skulle vi besöka Bahamas, St Thomas, St Maarten...efter den kryssningen var vi att ..." wow we want more".


Inte mera tillbaka till Medelhavet och kryssa utan nu ville vi se mera av Karibien...vi hoppade över 2016 för då hade vi inbokat redan en del Kalifornien resor så nästa Karibien kryssning skulle bli februari 2017 och då skulle kidzen med. Det var ju inte heller svårt att bestämma vilket fartyg vi skulle åka....vi ville ju prova det nyaste och största förstås...Harmony of the seas. Fartyget hade ändast varit 9 månader i trafik då vi åkte kryssade med det och då blev det att se Haiti, Jamaica och Mexico.

Hade vi då blivit mättade av att kryssa i Karibien...nej absolut inte..."we want more "....så då vi kom hem efter den kryssningen så började reseledaren jag att söka/googla efter bra priser till vår nästa kryssning som vi ville göra februari 2018.

Vi hade ju ett rätt kaotiskt år 2017 som ni läst om i bloggen så vi visste inte riktigt om vi skulle kunna göra en kryssning i år...men jag  hittade ett bra pris och förhandsbokade och ju  närmare vår avresa kom så bestämde vi oss att visst åker vi på kryssning efter ett jobbig år bakom....vi behövde paus och bara få rå om varandra.

Detta år hade vi ingen skillnad vilket fartyg det skulle bli...men någon från Oasis class fartygen ville vi ha ( dom är Oasis, Allure eller Harmony ) sen såg jag lite på olika rutter .Råkade hitta en kryssning med Harmony och en rutt till St Maarten (min favvo ö ) sen Puerto Rico och Haiti...så vi slog fast den. Idag kom vi som sagt tillbaka till Finland efter en härlig kryssning.

Säkert funderar många igen...är vi NU mättade efter 4 kryssningar....nej absolut inte ..."we want more"....nästa kryssning skulle vi helst villa göra med Symphony of the Seas som kommer nu i april/maj....men ännu är prisen så upptrissade så vi har inte slagit fast något....men jag följer med hela tiden vad som händer på prisfronten och kommer det ett passligt pris så vill vi nog igen i nästa år 2019 ut och njuta på det Karibiska havet.Det går att boka direkt ombord din nästa kryssning och då kan man få en del förmåner...men jag föredrar att snusa runt och boka själv.



Det som vi tycker bäst om med dessa kryssningar är att man har allt under samma tak...det är ett bekvämt sett att resa på ...nära till allt och  lovar  att det finns så mycket program ombord att man hinner inte med allt på en vecka, sen får man ju se en massa olika öar...tyvärr hinner man ju inte uppleva så mycket av öarna för det är rätt så kort tid man är på varje ö och ofta tar det ett tag att ta sig från plats A till plats B då man kommit iland...men man får sig en inblick och kanske i framtiden bara vill semestra just på någon av dom många vackra öarna.

Själv vill jag någon gång semestra ett par veckor på ön St Maarten...tycker om den ön .Nu var den jätte förstörd efter stormen...mer i ett annat inlägg om det.

Sen är det ju många amerikanaren vi pratat med som gärna kryssar en till tre gånger per år men dom föredrar hellre dom mindre fartygen....dom tycker att dessa Oasis class fartygen är för stora. Jo det håller jag med ...stora är dom och mycket folk...men vi trivs. Nu på denna kryssning så var vi 6414 passagerare och runt 2100 personal...då kan ni förstå vilka mega fartyg jag skriver om.



Fotot ni ser är från då vi lämnar Ft Lauderdale bakom oss och börjar vår Karibien kryssning 2018.


Det var mycket svenskar ombord nu på denna kryssning och hör och häpna också mycket finnar...tror att vi i Skandinavien har fått upp ögonen för dessa kryssningar mer och mer.

Detta blev ett ganska långt inlägg så hoppas ni orkade läsa ända hit till sista meningen.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar