onsdag 25 oktober 2017

Bilen ser ut så här

Att ha semester och resa är roligt men en annan sak som är super roligt är att hyra bil.Hemma kör man en gammal bil som man inte vet när den faller ihop.....men då jag kommer till Usa så får jag vara lycklig och köra nya bilar.Dom är super fina hyrbilarna och i bra skick.Dom har så fina finesser så man får ju ta på sig flera timmar innan man hittar alla knappar som fungerar till olika saker.Det som Mikko gillar i bilarna är muggställningar där du kan ha ditt kaffe medan du kör omkring i trafiken.

Senast då vi hyrde bil i Florida så hade vi en bil som hade på sidospeglarna alarmdetektorer som alarmerade om där fanns en bil i den sk " dödvinkeln"...den vinkeln som man inte ser då bilen är vid din sida.




Säkert finns det ju sådant på många bilar i Finland också men då man kör sin gamla skrapa till bil så vet man inte hur fina finesser det finns nuförtiden.Mikko skulle vara sugen på att köpa en ny bil men jag vill inte det för så länge kidzen är ännu relativt små så blir den ganska hastigt ned sliten...sa med Mikko ...vi köper sen nångång i framtiden en ny liten pensionärs bil.

Men i alla fall här njuter jag att köra dessa fina bilar...har alltid tyckt om att köra bil och tycker också om att köra bil här då allt är superbra skyltat.Ända nackdelen här är mängden av bilar och då du blir fast i trafiken och den inte löper nånstans.Sen måste du nog vara jätte skarp då du kör här...det är inte att sitta på Freewayen och se sig omkring på omgivningen...nej det är nog att följa med i alla speglar och titta på vad som händer både framför och bakom.



Det som också är bra här är då du kör iväg så låses alla dörrar på bilen...här är det nästan ett måste för man vet aldrig när nån rycker i bildörrarna då du sitter i trafikljusen

Muggställningen som Mikko gillar...den är faktiskt behändig att ha muggarna där.Dom flesta sitter ju och dricker sitt morgon kaffe i bilarna då dom får köa så länge i trafiken till jobbet.



Nu som sagt till bilen jag valde....det blev en Dodge.Jag såg mig faktiskt inte så mycket omkring utan frågade lite råd av biluthyraren.Efter en lång flygresa så är man ju inte så pigg på att alltför länge gå runt och fundera och kolla vilken man tar utan vil få det och löpa smidig.Han sa att den är bra och stadig att köra.Han hade helt rätt....den är verkligen fin att köra...visst fan skulle jag kunna ta den med till Finland.Såg att det stog Utah på skyltarna någon har säkert hyrt den i Utah och droppat av den här i Cali.

Ni vet sen då man en längre tid kör med en fin och ny bil och sen kommer hem och sätter sig i sin gamla skrapa då skulle man nog kunna ställa sig och gråta...du får vrida på ratten så den nästan lossar och då man bromsar så får man klämma ända ner till botten för att det skall hända något.Här tar man lätt på ratten och lite rör på bromsen.

Igår var jag ner till San Diego körande...ca en timme från Dana Point söder.Har en gång varit där förut i ungdomen och nu skulle jag ner dit på konser.Dagen var ju lite opasslig för jag lider ju ännu lite av jetlag och brukar runt kl 21 bli så föbaskat trött i ögonen.Så jag skrev till en av mina kompisar om hon kunde komma som chaufför för jag var lite orolig hur jag skulle orka köra hem då man verkligen måste vara skarp i trafiken.Men hon hade redan inbokat program.Så jag kollade lite upp på google kartan ...skrev upp gatan dit jag skulle och så for jag.Jag bruar inte köra med navigator...men det gör Mikko.

Mycket trafik var det ner...vägarbeten som gör att alla filer stockar sig (6 filer ner och 6 filer upp på en del ställen och allt stog stilla) då blir man INTE glad.Men kom fram lyckligt och väl till San Diego och bara en gång körde jag fel ett kvarter men det var bara och köra lite runt och så kom jag på rätt väg och hitta riktigt bra fram.


Parkerade bilen och gick runt i Downtown innan konseren och ni kommer att få se fina bilder från San Diego ..en del kankse hunnit se på mitt instagram redan en del av dom.Vi skall faktiskt åka ner en gång till dit då Mikko och kidzen kommer och lite mera köra omkring där och se på lite olika platser.Kanske jag tar Angelica ner dit också och se då hon kommer till Californien.Rekomenderar för er som reser i Kalifornien att åka ner till San Diego och se en stad med mycket att se på fin i dagsljus och  också då det blir mörk (alla fina belysningar.

Ni som undrar hur bilresan upp till Dana Point gick efter konseren så måste jag säga relativt bra.Det var faktisk inte så mycket trafik på natten runt tolvtiden....men ca15-20 minuter före jag kom hem så kom tröttheten...hade iskallt i bilen och musiken på fullt...då kände jag att det skulle ha varit skönt att nån annan kört.




Nu skall jag och köpa mig en Starbucks och lite picknick och traska ner till beachen och höra på vågornas brus och ta mig ett dopp i Stilla havet.

Skriver mera om San Diego i ett senare inlägg....har lagt in lite foton på Instagram om ni vill kolla.....ni hittar mig på  namnet .....settelaitinen. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar