torsdag 17 maj 2018

Sommaren är för många som att lösa ett pussel

 Här går dagarna undan....man hinner knappt blinka så är det dags att stiga upp till en ny arbetsdag....som i sin tur betyder att jag snart igen är hemma på ledig vecka.

Sen är det inte många veckor kvar så börjar det efterlängtade sommarlovet...gissa om där är två där hemma som räknar dagarna. Det är dom nog värda att efter ett långt skol år få slappa och  njuta ,inte ha någo måsten , vaka hur länge dom vill och orkar....så skall sommarloven vara. Vardagen för barn i dessa tider är nog tillräckligt tuffa och dom skall prestrera en massa saker så dom är nog verkligen värda detta långa sommarlov med inga måsten.

Vi har inget inbokat detta år för kidzen...ibland har dom varit på sommarläger en vecka  men nu har dom inget läger inbokat....och nu har vi redan kommit så långt att dom klarar sig själva på dagarna då Mikko  jobbar och jag är en vecka på jobb.Men minns tiden då det var ett jäkla stress innan sommarlovet började och vi visste att jag skulle vara borta en vecka och Mikko jobba och vi inte kunde ha dom ensamma. Det var ett pusslas hit och dit.

Så länge barnen är i dagis så har dom ju rätt för vård hela sommaren men som sagt då skolan börjar kan det nog bli knepigt för många föräldrar att pussla ihop hela sommaren på bästa möjliga vis. Det som många gör är att först har ena föräldern sin 4 veckors semester och efter det tar den andra föräldern 4 veckor semester bara för att få det och gå ihop hela sommaren då kidzen är lediga.

Sen finns det ju dom som har hjälpredor (mor/far föräldrar ) som kan ställa upp till 100%  men det har ju inte alla så jag förstår många som redan sitter och skrapar sig i håret och funderar och klurar ut hur dom skall få sommarlovet och  gå ihop.

Sen tycker jag själv det är så trist och höra då många föräldrar måste turas om med sina semestar många somrar framöver ...men på det viset behöver inte barnet vara ensam hemma på dagarna under sommarlovet....men då blir det också  många somrar man inte kan semestra tillsammans

Nu fyller ju våra kidz elva och tolv i sommar och nu börjar vi ha det på det torra att dom klarar sig själva på dagen då Mikko jobbar och sen då jag är hemma så är jag  ledig hela veckan....så nu behöver vi inte fundera med semestrar på somrarna utan sparar dom till hösten och vinter.

Längtar nog  själv att dom skall få sommarlov för det betyder för mig att då jag har ledig vecka så är det ingen klocka som väcker oss...nej gissa om jag kommer att sova länge under mina lediga veckor...skall bli så skönt...för jag är verkligen ingen morgon människa alls. Det är så skönt att få sova så länge att du vaknar av dig själv och ingen klocka som väcker dig i den bästa sömnen.

Tummen upp till alla föräldrar som har ett krävande pussel att lösa inför denna sommar...hoppas det löser sig på bästa vis och ni alla kan njuta ( helst  tillsammans) av denna härliga tid...sommaren!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar