onsdag 30 maj 2018

Jag skall alltid överdriva

Jag har alltid varit noga med att då man äter så fyller man upp tallriken med den mängd mat man orkar äta och sen tar mera om man känner för. Men annat är det då jag lagar  mat hemma ...då är det som jag skulle laga för ett helt kompani.

Det var häromdan på måndag innan jag skulle iväg på kvällen så tänkte jag att jag lagar lite mera makaronlåda så dom har några dar och värma. Med den påföljden att makaronerna svämmade över i kastrullen.

Skulle helt bra räckt med att jag kokade en påse.....men trodde ni att jag gjorde det....näj jag kokade TRE PÅSAR. Jepp 3 påsar som gjorde att det verkligen skulle ha blivit makaronlåda till ett helt kompani.

Hade ju inte tillräckligt med maletkött hemma så det var att fundera vad jag skulle göra med min megastora kastrull full med makaroner. Sparade nog faktiskt lite makaroner för Michelle älskar att äta bara makaroner och ketchup. Men med restrerande så gjorde jag tyvärr det som jag hatar att göra ..slängde bort. Gillar absolut inte att slänga mat.

Jag har blivit en proffs på att hitta på en massa olika maträtter sk "smått och gott " av mat som blir över".

Då Mikko kom från jobb så berätade jag hela min matlagnings historia åt honom ...och som sagt lugn som han är så säger han i köksbordet....

-Har du inte tänkt på att du skulle byta yrke??
-Vad skulle det vara, svarade jag.
-Du skulle nog passa som STORKÖKS KOCK  där du får laga mat åt ett helt kompani.

Jag stod där och gapskrattade åt hans komentar och då jag riktigt börjar tänka efter så har jag jätte svårt med att laga sk normal mängd med mat...alltid skall jag överdriva.

Tror det är lite min teori det att laga mycket  och med att det är jag som sköter maten då jag är hemma på ledigt och då man laddar upp mycket av allt så behöver jag inte varje dag stå och kocka brevid spisen. Går helt bra att ett par dagar äta samma mat och ofta med soppor så smakar dom mycket bättre följande dag.

Så kanske jag möjligtvis kan komma och hjälpa till i något storkök på min lediga vecka så får jag verkligen koka MYCKET mat.

Ha det gott allihopa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar